Svar: Søvn og morglad
10. april 2007
Alder:
14 mdr.
Hej Mia
Når I putter Naja, sidder hos hende og hun falder i søvn i løbet af 5 minutter, så er dette helt optimalt - det lyder som en ønskesituation og jeg kan i den forbindelse slet ikke se grund til at I skulle gå fra hende. Det er jo netop fordi I er der, at hun føler sig tryg nok til at kunne lægge sig til at sove.
Når hun så vågner igen inden midnat, så synes jeg I skal gøre det samme. Gå ind til hende, putte hende, kærtegne hende blidt, sidde der lidt så hun atter bliver betrygget i at I er der og at hun roligt kan lægge sig til at sove. Hvis det er bedst at mor gør det, så fred være med det.
De dage hvor hun rejser sig op i sengen og virker til at ville underholdes - hvad sker der her? Er hun glad, når hun stiller sig op, men bliver så ked af det, fordi I kommer og kræver at hun skal lægge sig ned? Eller er hun ked af det fordi I går fra hende?
Jeg tænker at det måske de dage vil være rigtig godt at bruge det jeg kalder Se-til-metoden. Hvor I putter hende, kærtegner hende, kysser hende godnat osv. og så går. Lad hende bare rejse sig (hun kan jo godt selv lægge sig ned) og så gå ind til hende efter 3 minutter (aldrig mere, hellere mindre). Start med at fortælle hende med ord, at hun skal sove og at hun skal lægge sig ned. Mon ikke hun forstå beskeden 'læg dig ned'? Hjælp hende så med at blive puttet igen på en kærlig måde og gå igen i 3 minutter. Fortæl hende at I kommer lige om lidt.
Hvis hun bliver dybt ulykkelig over at I går, så er I nødt til at blive hos hende. Hvis hun 'bare' brokker sig fordi hun ikke synes det er rart at dagen slutter nu, så kan hun godt være lidt alene i sit værelse.
Hvorvidt I 'skal lægge hende ned' og hvordan afhænger jo helt af situationen. Det skal altid forbindes med noget rart, når man skal sove og derfor er der ingen idé i med magt at lægge hende, hun rejser sig jo alligevel igen. Prøv derfor mere at appellere til at hun selv lægger sig og prøv at være konsekvente i at hun rent faktisk skal sove, men i en balance hvor I virkelig prøver at skelne imellem hvorvidt hun er utryg og gerne vil have jer hos sig, eller om hun søger underholdning.
Det er helt okay at I begge siger godnat og også skiftes til at gå ind til hende, når du når til et punkt, hvor du føler at du må give op. Her må far tage over. Men ellers tænker jeg at far og Naja skal have noget helt andet sammen. De to skal opleve sammen og lave ting uden mor - de to kan sagtens tage på legepladsen eller op at handle sammen - en tur i svømmehallen osv. Der er masser de kan lave uden mor og det skal I alle benytte jer af. Det er guld værd at have en far-datter ting:o)
Og så er det rigtigt at der sikkert kommer en tid, hvor hun i kraft af sit køn gerne vil være sammen med far 'giftes med farmand alderen'. Men indtil da, så må far og datter finde noget at være fælles om, noget som de to har sammen. Det er nødvendigt.
Rigtig meget held og lykke fortsat og håber at du også kan bruge mine tanker denne gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske