Svar: Søvn med tvillinger - 2 mdr.
10. april 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Karin
Først tillykke med dine dejlige børn:o)
Din børn er 2 måneder nu og i forhold til regler og rutiner så er de naturligt fortsat meget selvstyrende. Det er således begrænset, hvor meget du kan sætte dem ind i en fast rutine, med den alder de har, - de bliver langt lettere, når de begynder at få skemad osv.
Det er dog en fordel at du giver flaske idet børn der får flaske ofte har lettere ved en fast rytme og da du har to børn, så kan jeg sagtens forstå dit ønske. Derfor synes jeg også at vi skal forsøge om ikke det kan lade sig gøre at finde en nogenlunde plan for dagen.
I forhold til deres alder, så vil de fleste børn have behov for at sove 3-4 lure dagligt. Nogle børn sover kun 3, men tilgengæld går de så ofte lidt tidligere i seng, andre børn på 2 måneder sover måske 4 lidt kortere lure og til gengæld går de så senere i seng. Den fleksibilitet må der være. Som jeg læser dit brev, så sover dine børn ca 3 gange dagligt og det synes jeg vi skal holde fast i.
Det er naturligt lettest at få dagen til at hænge sammen hvis børnene sover og spiser på nogenlunde samme tid. Dette tænker jeg naturligt også bliver lettere når de bliver ældre idet, de så kan sidde i høj stol og få mad ved bordet osv. Det kan godt være svært at give begge børn flaske samtidig - selvom det naturligt også godt kan lade sig gøre en gang imellem.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6-7: Flaske, står op
Formiddag 9-10: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Flaske
Sen eftermiddag 16: Powernapper
Nogle gange vil børn have behov for flaske sen eftermiddag/tidlig aften (altså mellem kl. 17-18), du må forsøge dig lidt frem.
Aften 20: Flaske og puttes til natten
Sen aften/Nat: Flaske omkring midnat og måske midt nat.
Altså ca 6 flasker i døgnet. Tiderne må du prøve at passe ind i forhold til jeres dag.
De fleste børn går senere i seng, når de er 2 måneder gamle end de gør når de er 4 måneder gamle. Det vil sige at de fleste børn i takt med at de bliver ældre og er mere vågne i dagtimerne, naturligt også vil begynde at sove tidligere om aftenen. Tingene hænger jo sammen. Samtidig med dette vil de dog også ofte begynde at stå tidligere op om morgenen:o)
Man skal generelt passe på med at holde børn vågne. Hvis de viser træthedstegn og viser sig parate til at blive puttet, så bør de også puttes. De har jo brug for søvnen. Gode søvnvaner om dagen har meget at sige for at søvnen om natten også er god og der er normalt ikke nogen idé i at forsøge at springe en lur over eller lignende for at se om barnet så sover bedre om natten - og slet ikke i den alder:o)
I forhold til dine børn, så vil det dog være rigtig godt med et fast putteritual, du kan med den alder de har nu godt begynde at drage nytte af at noget er genkendeligt, at noget er trygt og rart for dem. Du må derfor gerne prøve at putte dem på samme måde, hver gang, give dem den samme sut, sutteklud osv. som er en del af ritualet. Det at indføre et fast putteritual, at gøre noget genkendeligt, vil også om aftenen kunne være med til på sigt at give dem en større ro.
Derudover skal du være opmærksom på at børn netop i 2-3 måneders alderen begynder at kunne se længere, begynder at opleve rummet de er i og de får således en del flere stimuli end tidligere. Derfor har de også behov for at blive skærmet mere og behov for hjælp til at samle sig, hjælp til at finde roen.
Dette sammenholdt med vigtigheden i et fast putteritual betyder at børn netop i jeres børns alder vil blive yderligere frustreret, hvis de sidst på dagen får alt for mange stimuli. De bliver på dette tidspunkt meget let overstimuleret og de græder og derfor forsøger vi forældre naturligt at finde en løsning - ofte forsøger vi 117 ting, skifte dem, op hos far, op hos mor, prøve med en flaske, prøve at putte, prøve med en rangle, op til far igen osv. osv. Naturligvis i bedste mening, men det eneste vi gør er at tilføre dem endnu flere stimuli, som faktisk er det de protesterer mod. Derfor er det en rigtig god idé netop i denne alder at forsøge at finde en fast måde, et fast ritual, når man putter sit lille barn. Genkendelighed giver ro, giver tryghed.
Håber at mine tanker og ovenstående plan vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske