Svar: Vågner igen og igen om natten
11. april 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Der er flere ting som gør sig gældende og jeg vil prøve at beskrive mine tanker, så må du selv vælge til og fra:o)
For det første er der din datters alder og det leder naturligvis tankerne hen på om hun mon er ved at være lidt mere sulten og har behov for noget lidt mere mættende end modermælk i løbet af dagen.
Det er rigtig godt at du ammer hende og det er super at du har forsøgt at lægge hende hyppigere til for at se om det gør en forskel. at det ikke rigtig har haft effekt kan skyldes at du ikke har gjort det længe nok - altså at du skal forsøge at tilbyde hende hyppigere bryst over flere dage, eller at hun har brug for noget som mætter hende lidt mere generelt.
Du skriver ikke hvor stor hun er, eller hvordan hun spiser i løbet af dagen - virker hun koncentreret omkring brystet eller kunne det være sådan at hun slipper for hurtigt, altså inden hun egentlig er blevet rigtig mæt? Hvordan er hun når hun f.eks. får sine D-vitaminer - holder hun hovedet selv, åbner hun munden, når skeen kommer osv.?
Derudover tænker jeg at hendes urolige søvn kan handle om at hun lige nu øver sig rigtig meget motorisk. Du skriver at hun har ligget i liften i sin seng og jeg tænker at hun med den alder hun har snart må være for stor til sin lift. Hun har derfor brug for at komme ud af den, hvilket I også har forsøgt. I stedet for liften er det så fortsat vigtigt at hun føler sig tryg og nær noget, når hun sover. Det kunne være en sutteklud, som lå ved hendes ansigt, så den ligesom skærmede hende lidt. Nogle gange hjælper det også at putte barnet på siden eller maven og når hun så sover, så kan I vende hende om.
Hendes motoriske uro kan også godt spille ind på roen i kroppen og derfor vil det måske hjælpe hende, hvis I nogle dage prøvede at lave om på rutinen for bad f.eks. At I f.eks. prøvede at bade hende om aftenen, eller sen eftermiddag og efterfølgende gav hende lidt massage og lette kærtegn, som kunne få hende til at falde helt til ro og få roen i kroppen inden hun skulle sove.
Derudover tænker jeg at det lyder som om hun er rigtig tryghedssøgende og som om at det med det samme hjælper at tage hende op. Derfor synes jeg ikke du skal strække tiden for længe inden du tager hende i favn, hvis du derved så kan få hende beroliget og så lagt til at sove igen. Du ved nu at hun ikke stopper ved at du ignorerer hende, men at det kun gør gråden værre og jeg tænker at det derfor er vigtigt at reagerer meget hurtigt, så hun ikke når derud, hvor hun virkelig bliver meget ulykkelig.
Jeg ser derfor heller ikke noget problem i at du i øjeblikket prøver at berolige hende med brystet - det er naturligvis ikke meningen at hun skal bruge dig som en sut, men brystet er det mest trygge og rare hun kender og det virker tilsyneladende som at trykke på en knap. Derfor tror jeg heller ikke at det vil skabe dårlige vaner - det vil tværtimod give hende en erfaring med om at du er der for hende og på sigt vil hun således kunne falde til ro med en sut eller kærtegn igen - det er den fase hun er i lige i øjeblikket. Ikke at du skal gøre det hver time, men prøv at lade hende få brystet en gang imellem, når du fornemmer at det er, hvad der skal til.
At hun vågner hver time er dog også et signal om at hun har svært ved at skifte søvnfase og netop i denne fase vil mange børn småklynke, græde, ligge og virre med hovedet, sutte og søge osv. Og som en naturlig ting, tager man ofte barnet op - men nogle gange skal man lade barnet ligge, hjælpe det med at skifte stilling, putte igen - lade en tung hånd ligge på hendes lille krop så hun igen kan mærke at man er der og fornemmer roen, trygheden, tætheden.
Det er helt sikkert en fase hun og I skal igennem og der er således lys forude:o) Håber dog at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske