Brev:
Søvn ude
11. april 2007
Alder:
9 mdr.
Søvn ude
Hej Helen
Jeg er bekymret for og presset over, at min datter på knapt 9 mdr ikke længere kan falde i søvn, når vi er på besøg hos andre i løbet af dagen, eller hjemme når der er gæster. Om hun har samme problem om aftenen, ved jeg ikke, da det er længe siden, det har været aktuelt.
Hun kan godt falde i søvn, hvis vi går tur med hende i barnevognen eller kører bil, men først efter hun har kæmpet imod et stykke tid. Det er som om, hun har travlt med at opleve - hun er meget social og nysgerrig - således at hun ikke kan sove. Når vi er på besøg hos andre, så behøver der såmænd ikke ske så meget, der kan være helt roligt, og alligevel kan hun ikke sove.
Eksempelvis så var vi hjemme ved hendes morforældre i går. Der var helt roligt i huset, men hun bliver helt hysterisk, når hun bliver lagt i sengen der. Sengen er anderledes - hun kan se mere til siderne end hjemme, hvor der er en sengerand, som hun elsker, og der er mere lyst end hjemme, hvor vi har rullegardin plus tætte gardiner. Sidstnævnte blev simpelthen nødt til at anskaffe, ellers kunne hun ikke falde i søvn. Det lyder mørkt, men så mørkt er det altså ikke, man kan sagtens skelne tingene.
Jeg er stadig på barsel og vil være det indtil august, men jeg frygter, når hun skal starte på i dagplejen. Jeg vil være ked af det, hvis hun skulle skrige sig søvn der de første mange gange, for det er slet ikke min holdning til tingene.
Jeg er også bange for, at hun aldrig kan blive passet ude af andre, og det er jo alligevel noget at bede andre komme her altid...
Både min mor og svigermor mener, hun blot prøver mig af, og at jeg skal lade hende græde - hun kan nemlig også græde herhjemme, blot slet, slet ikke så lang tid (max 1 minut - og der får hun lov at græde) - men det er mig virkeligt i mod..
Jeg føler mig som en dårlig mor, der har givet min datter nogle usandsynligt dårlige vaner, og jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre....
Med
Linda