Svar: Søvn ude
11. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Linda
Din datter er nu 9 måneder gammel og dermed i det der hedder separationsfasen. Det betyder at hun nu er meget bevidst om hvor du er i forhold til hende, at hun er meget bevidst om dig i forhold til andre og at hun også er meget bevidst om hvorvidt hun er hjemme eller andre steder.
Det er en alder, hvor hun øver sin selvstændighed, det at turde bevæge sig ud i verden på egen hånd, når hun f.eks. begynder at kravle rundt men hvor hun samtidig lige skal tjekke op på, hvor du nu er henne - hen og have en knus og tør så bevæge sig videre igen.
Hun har en alder hvor hun har brug for at se dig, for at vide at du ikke har forladt hende og stille og roligt i takt med at hun udvikler sig motorisk, vil hun blive bedre og bedre til at forstå at du stadig er på den anden side af muren og altså stadig er der, selvom hun ikke kan se dig.
Din datter har således rigtig meget behov for tryghed i øjeblikket, hun har rigtig meget behov for sin mor, hun har rigtig meget behov for at du ikke går fra hende og for at vide at du er der for hende, når hun har behov for dig.
Der er således ikke nogen som helst grund til at du føler dig som en dårlig mor. Det er jo netop det du viser hende, ved at være hos hende, når hun bliver ked af det og ved netop ikke at lade hende skrige. Hun prøver dig ikke af - det kan hun ikke med den alder hun har, så bevidst tænker hun ikke! Det er et led i hendes udvikling og det er meget vigtigt at du forsøger at gøre puttesituationen så trygt som muligt.
Hvis hun derfor vægrer sig ved at sove væk fra dig, når I er ude, så lad hende sove i nærheden af dig. Kan hun ikke få lov til at ligge på dynen i stuen eller kan du ikke sidde hos hende, hvis hun puttes i dobbeltseng? Hvis det er meget vigtigt for jer at hun lærer at sove i rejseseng eller lignende, så vil det naturligvis være godt at I forsøger denne hvergang I er ude og også prøver den af derhjemme så hun finder sig tryg i den, men det er ingen garanti - der er masser af børn som aldrig rigtig vender sig til at sove andre steder end i deres egen seng - og det er så sådan det er, det gør dem jo bestemt ikke til mindre gode mennesker - bare til et barn som har behov for nærhed og det er helt okay.
At din datter inde i en fase nu, hvor hun har behov for at vide at du er hos hende, når hun skal sove ude, har intet at sige i forhold til hvordan hun vil klare det når hun skal passes til august. Det kan vi tage til den tid, når og hvis det bliver nødvendigt:o)
Lad ikke din mor eller svigermor give dig følelsen af at du er en dårlig mor, som giver din datter usandsynligt dårlige vaner - det er ganske enkelt noget vrøvl!
Knus herfra og bliv ved med at lytte til dit hjerte. Det er en dejlig pige du har og hun lyder til at være igang med en rigtig fin og sund udvikling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske