Brev:
Problemer ved måltiderne
11. april 2007
Alder:
8 mdr.
Problemer ved måltiderne
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da vi har nogle problemer med vores snart 9 måneder gamle datter. Hun er en glad og dejlig pige, og er MEGET aktiv dagen lang. Dette gør sig også gældende når der skal spises.
Indtil for to uger siden gik det rigtig godt med spisningen. Hun har altid spist hvad man serverer hende, og elsker at smage nye ting. Det er virkelig sjældent hun ikke kan lide det mad, som bliver serveret for hende.
Problemet er bare at det sidste stykke tid, så er hun blevet umulig under spisningen. Hun sidder fint stille de første tre minutter, men derefter begynder hun at vride sig rundt, nægter at spise, kaster med det mad hun får i hånden etc. Vi prøver ikke at gøre et stort nummer ud af det, men for at få hende til at spise, må vi indrømme vi har givet hende lidt ekstra opmærksomhed ved f.eks. at sidde med noget spændende i hånden.
Hun er også begyndt at nægte noget af det mad hun får serveret. Mad som hun ellers ikke havde problemer med at spise før. Hvis man derimod giver hende noget andet, som man ved hun kan lide så spiser hun det gerne. Men jeg synes ikke det er helt optimalt at give hende andet end det familien spiser.
Hvordan kommer vi bedst igennem måltiderne uden alt for meget bøvl? Og hvordan takler vi de situationer, hvor hun nægter at spise det som bliver serveret? Skal jeg lave noget andet til hende eller hvordan?
Det skal lige siges at vi ikke er bange for hendes vægt eller noget, da hun er vokser fint og pt. vejer hun 9600 gram og er 79 cm lang. Det er mere fordi vi gerne vil have at spisningen er en hyggelig stund, og vi har fra start prøvet at skabe gode og faste rutiner og ritualer i forbindelse med måltiderne.
Med venlig hilsen
BC