Brev:
Søvn - 2 mdr.
11. april 2007
Alder:
2 mdr.
Søvn - 2 mdr.
Hej,
Jeg har en pige på 9 - snart 10 - uger, som inden for de sidste par uger har fået en svært ved at falde i søvn, hvilket resulterer i, at hun bliver overtræt (arme og ben går som tændstikker) og meget urolig, ja næsten umulig at holde. Det går slet ikke bare at lægge hende i liften, for det gør hende endnu mere ophidset. Hun græder og klynker ikke rigtig, er mere "møffende". Kropsvarme og vuggende bevægelser synes at være det eneste som virker. Problemet er størst om aftenen frem til midnat.
Jeg har læst nogle af dine tidligere svar mht. søvn og har haft en vis succes med at svøbe hende i et tæppe og holde hende tæt ind til kroppen. Sådan lidt huleagtigt. Problemet er bare, at lige så snart vi lægger hende i liften, så er hun pling vågen og har ikke lyst til at falde i søvn igen - har prøvet med sang, musik, holde i hånd, sut (som hun desværre er holdt op med at synes om) - hvorfor vi så starter forfra.
Reaktionen er den sammen uagtet hun lægges i stuen eller soveværelset, hvor der er mere ro. Der kan godt gå et par timer på den måde. Hun lægges aldrig til at sove uden hun har gabt et par gange, og vi forsøger at undgå hun bliver overstimuleret, hvilket til tider er svært, da hun er en meget nysgerrig pige.
Hun er i fin trivsel. Vejer 5,7kg og er 60,5 cm lang. Det skal dog bemærkes, at hun har problemer med at komme af med afføringen (er flaskebarn), hvorfor hun får op til 10 ml. lactulose om dagen iflg. aftale med lægen
Er der noget vi skal gøre anderledes? Skal vi til at indføre faste sengeritualer - det har vi hidtil ikke gjort, da hun er så lille, men måske er det det som er problemet?