Svar: Søvn - 2 mdr.
11. april 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn i 2 måneders alderen har brug for hjælp til at samle sig, hjælp til at finde roen. Som du selv skriver så oplever jeres datter nu meget mere af verden, følger med, ser længere end tidligere og får derfor også flere stimuli. Hvis hun hører til de børn som er meget nysgerrige og meget på, så kan det være en af jeres vigtigste opgaver at være den, der skal sige fra - for det er ikke sikkert at hun gør det selv, og så risikerer hun at blive overtræt.
Det er derfor en rigtig god idé at svøbe hende, fordi det netop hjælper hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv og det hjælper hende til også mere mentalt at koble fra og lukke verden ude - huleagtigt som du selv så fint beskriver.
Det er en rigtig god idé at bruge liften eller barnevognen fordi kalechen er med til at skærme og liften kan I fint også stille i hendes seng, så hun lærer at sove der.
Prøv at svøbe hende allerede før hun får flasken og sid med hende svøbt imens i giver flasken. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i liften. Nogle gange hjælper det at svinge liften lidt.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Giv hende gerne en sut og gerne med en sutteklud, som ligger ved hendes ansigt og giver tryghed.
En sutteklud, en sut, en måde at kærtegne barnet på, at svøbe hende, måske synge en sang eller bare stille og roligt sige 'syyyy' eller 'sååå' er godt og på den måde er det rigtig fint at have et fast putteritual, at gøre det genkendeligt, så jeres datter ved hvad der nu skal ske. I forhold til hendes alder må I således gerne begynde at gøre dette lidt mere fast.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske