Svar: Amning, eksem og allergi
11. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
I forhold til eksem, allergi og astma så er der jo ingen tvivl om at lille Søren er disponeret for at få en eller anden form for allergi og han lyder jo også til at have lidt problemer med tør hud allerede.
Amning virker forebyggende, det er således ikke sådan at børn som er blevet ammet er garanteret ikke at få allergi. Sundhedstyrelsen anbefaler at børn ammes så længe som muligt. Det betyder gerne til 6 måneder og delvis amning til 12 måneder eller længere. Hvis barnet har behov for anden mad, så må det tidligst begynde ved 4 måneder og dette gælder også børn som er disponerede for allergi - de kan fra 4 måneders alderen ernæres på lige fod med andre børn.
Da du nu ved at din dreng har problemer, så kan du jo overveje om du f.eks. når du starter med grød og mos skulle bruge din egen mælk i skemaden. Men igen kan det være svært at få tid til udmalkning osv. med to små børn.
Når man ammer så meget som du gør og amningen går så godt, så kan man i princippet springe vællingen over. Nogle oplever stor effekt af vælling, mens andre oplever at det ingen forskel gør. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød, så hvis det handler om at barnet har behov for at blive mættet mere, så kan man godt starte med en rigtig grød og så følge efter med amning.
Jeg vil ikke anbefale dig at starte med grød eller mos om aftenen. Det er min erfaring at barnets tarme skal arbejde ekstra med at nedbryde dette og det virker derfor ofte modsat af hvad man ønsker - det giver en mere urolig søvn. Det er således bedre at starte skemaden op i løbet af dagen og først når barnet er i stand til at spise to gange dagligt, gives om aftenen.
Dertil kommer at jeg ikke er helt sikker på at din dreng er parat til anden mad endnu. Du skriver at han sover 6-8 timer i træk om natten. Det er at sove igennem og du kan ikke forvente mere end dette. Derfor er jeg ikke sikker på at det er tidspunktet at starte, måske skulle du vente en månedstid og se om han begynder at virke til at have behov for andet end modermælk.
Du skal også se på hvordan han ellers virker i løbet af dagen, udover at sovevaner ændrer sig, så er det også vigtigt at han begynder at vise interesse for det I andre spiser, åbner han munden når du giver ham d-vitamin f.eks.?
Hvornår du skal starte med at supplere din amning er altså et spørgsmål med mange faktorer. Det lyder som om det kunne være en god idé at vente lidt endnu og så amme ham så meget som muligt i løbet af dagtimerne, som du kan - når storebror ikke er hjemme - så lillebror ikke har for meget der skal indhentes i løbet af aftenen. Og så skal du se på om han begynder at vågne hyppigere og selv viser interesse for skeen. Når det sker, så kan du forsøge. Du kan give ham vælling, men du kan også gå direkte til skemaden og vælger du sidstnævnte, så foreslår jeg at det er i løbet af dagen du giver det og ikke om aftenen.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske