Svar: Soveproblemer med for tidlig født
11. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Selvom du har tvillinger, så er de jo naturligt også meget forskellige og det er både hvad angår indtag af mad, søvnvaner osv. Man kan godt forsøge at have nogenlunde samme rytme og rutine omkring sine børn - det er praktisk og rart, når hverdagen skal hænges sammen, men nogle gange så vil der naturligt være forskel og det skal der være plads til. Man kommer ofte til at sammenligne sine børn og det skal man virkelig passe på med - de er to helt selvstændige individer.
Derfor tænker jeg også at det jo godt kan være at din lille dreng har behov for en flaske mere, selv om søster tilsyneladende ikke har det. Jeg tænker derfor at du måske skal prøve at give ham en flaske ekstra evt. sen aften, for at se om dette kan få ham til at sove lidt bedre om natten. Det kunne f.eks. være kl. 23 inden I selv går i seng - du kan prøve at give ham den i søvne og se om han ikke bare vil tage imod den og på den måde kan du måske forhindre ham i at vågne selv når klokken er 24-01, når du lige er faldet i søvn. Det er nemlig rigtig hårdt.
Jeg tænker at du på den måde kan få din dreng til at sove igennem til tidlig morgen (05-06) OG således kun behøver vågne en enkelt gang om natten:o)
Du skriver ikke hvor meget de vejer, men jeg går ud fra at de ikke hører til de største og derfor kan et mælkeindtag på ca 500ml godt være passende. De fleste børn vil dog have behov for lidt mere (set ud fra at de koorigeret er 7 måneder) og samtidig vil mange børn på 7-9 måneder have behov for 4 måltider skemad dagligt. Du skal dog vurdere om et ekstra måltid skemad vil fjerne yderligere en flaske, for så skal du ikke gøre det, så er det langt bedre at bibeholde de 3 gange skemad dagligt og så give 3-4 flasker ved siden af, så deres mælkeindtag fortsat sikres.
Da begge børn står op ca ved 7 tiden, så er det begrænset hvor meget tidligere du kan putte dem om aftenen. Det er fint at de sover 2 gange dagligt i løbet af dagen - det er helt alderssvarende. Der er naturligt en sammenhæng imellem hvor meget børn sover om dagen og hvordan de sove om aftenen, men I forhold til jeres børn, så tænker jeg at alderen godt kan spille ind på den urolige nattesøvn.
Måske hører jeres dreng til de meget opmærksomme, meget studerende som suger rigtigt mange indtryk til sig. Måske er han også rent motorisk anderledes udviklet end jeres datter - bevæger han sig mere om dagen eller lignende? Det kunne være en motorisk uro som gør sig gældende og alt hvad han oplever om dagen skal jo bearbejdes i drømme - måske sover han derfor betydeligt anderledes end jeres datter, fordi han også udvikler sig på en anden måde, i et andet tempo?
Da jeg ikke kan se jeres børn, er det jo svært for mig at beskrive den forskel der kan være på dem og på den måde sætte tingene i perspektiv, men måske I kan bruge mine tanker lidt videre.
Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske