Svar: Hvor meget skal jeg insistere
11. april 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Louise
Du skal naturligvis være sikker på at din datter får lov til at komme så meget til brystet, som hun har behov for - så du er sikker på at det er tryghed og ikke bryst hun har behov for når hun skal sove. Når det er sagt, så er der dog intet unormalt i at et barn på 10 uger har behov for brystet for at finde roen og falde i søvn og derfor vil det være helt normalt, hvis det de fleste gange ikke kan lade sig gøre at putte hende uden brystet.
Der er også den faktor, at hun i kraft af sin alder nu er meget mere opmærksom på verden omkring sig. Du vil sikkert kunne se, at hun kan se længere og nu begynder at blive meget mere bevidst om hvor I er - om I er hjemme i kendte omgivelser eller om I er ude. Du vil sandsynligvis kunne opleve at hun kan være rigtig ked af det, når I er ude og så snart I kommer hjem, så falder hun helt til ro. Hun kigger også mere bevidst efter lyde og mennesker i rummet og prøver at følge mere med øjnene.
Det betyder også at jeres datter nu får langt flere stimuli end tidligere og at flere ting skal bearbejdes i drømme - derfor er det naturligt at hun også i denne periode sover mere uroligt.
Det er en svær balance at finde ud af at lade hende blive stimuleret og følge med og samtidig hjælpe hende med at finde roen og få sovet, det hun har behov for. Mange børn vil netop efter 45 minutter skifte søvnfase og vil her vågne let op, smaske og søge lidt i søvne og så sove videre. Det kan være en rigtig god idé at forsøge at hjælpe barnet videre i søvnen enten ved at gå med barnevognen, så hun på den måde holdes sovende (bare en gang dagligt) og vender sig til at have det behov. Andre gange vil det være en rigtig god idé at du lægger dig med din datter og ammer hende i søvn i jeres seng, hvor du så må placere dyne osv. rundt om hende, så hun ikke kan falde ned, men hvor du således kan lade hende sove, hvor hun er faldet i søvn og ikke behøver flytte hende. Det at falde i søvn ved brystet og bare sove videre uden at blive flyttet kan også hjælpe meget og give en større ro og bedre søvn.
Så helt overordnet så mener jeg at du ikke kan 'kræve' at din datter sover uden brystet med den alder hun har, men at du godt kan forsøge at få hende til at sove et lidt længere stræk end 45 minutter ved at køre hende i barnevognen (som så stille og roligt kan blive til en vuggen med vognen, hvor du står parat i en periode) og at du også kan forsøge at lægge dig med hende i løbet af dagen.
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske