Svar: Humør, spisning og sovevaner
7. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Milles mor
Børn i 9-12 mdr´s alderen kan ofte opleves som sure og irritable og det er en del af deres udvikling. Og du kan ligeså godt forberede dig på at fra nu af og frem mod treårs alderen vil der komme perioder, hvor din datter vil være ked af det og måske i dine øjne virke urimelig.
Med den alder din datter har nu, forstår hun stort set alt hvad du siger og vil utrolig meget gerne mange ting selv; men der er meget hun endnu ikke magter og det giver hende frustrationer.
Med hensyn til mad, så vil hun gerne spise selv, på den måde, som hun nu motorisk kan mestre det. Du behøver ikke at give hende grød om morgenen, hvad spiser du selv? Kan hun ikke få et stykke brød, en bolle eller andet, som har større interesse?
Det er meget vigtigt at I ikke kæmper om maden, i håb om at et eller andet glider ned. Netop med den alder hun har, er det vigtigt at skabe sunde spisevaner, for når hun først bliver et år, er interessen for at prøve nyt ikke så stor og appetitten ikke voldsom. Så sæt en tallerken foran hende og giv hende ro til at spise, det hun vil.
Tiden fra at barnet begynder at ville frem til at mestre at kravle er også præget af frustrationer. Børn kan blive grædende og gale, når de forsøger at kome op på alle fire, men bare ikke kan og når det endelig lykkes så ender de med at kravle baglæns og ikke frem som de ville,- igen til endnu større frustration. Men endelig lykkes det og der bliver ro i det lille hjem for en periode.
Samtidig er det med at kravle også en øvelse i at være lidt væk fra mor. Tidligere har hun været i din favn, så bevægede hun sig ned og satte sig ved dine fødder og nu tør hun kravle lidt væk fra dig. Hun vender sig sikkert om mange gange for at tjekke at du er der og langsom opøver hun evnen til at være væk fra mor. Når hun græder når du sætter hende ned, er det fordi hun stadig har behov for at være dig nær.
Nu er det jo også sådan at børn ligner deres forældre og måske har hun et temperament der ligner dit? :o)
Du skal ikke sidde eller være hos hende i flere timer hver aften, hvis du ikke er til det. Det vil hun mærke med det samme og det vil derfor ikke virke beroligende på hende. Put hende som du altid har gjort og se ind til hende, så hun ikke føler sig forladt.
Selvom de er dyrere, så prøv i en periode at købe buksebleer, så hun ikke behøver at ligge på puslebordet, hver gang hun skal skiftes. Det at protestere mod bleen er også en måde at få medbestemmelse på og er helt naturligt for hendes alder.
Det at vide at din datter er helt normalt og i fuld gang med sin videre udvikling kan måske hjælpe dig til at acceptere og tåle hverdagene bedre. Prøv at fokusere på de gode ting. Det er ikke næmt at være forældre, men man vokser med opgaven:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske