Svar: At lære at gå
12. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
At lære at gå har mange faser og nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Jeres datter er endnu kun igang med at stå og det må hun gerne, hvis hun selv vil. Hun skal lære at rejse sig ved at trække sig op, hun skal lære at sætte sig ned, når hun er kommet op at stå og herefter skal hun så lære at flytte sig sidelæns.
I må gerne hjælpe hende ved at lade hende stå hos jer, eller stå ved f.eks. sofabordet, hvis I er lige bag hende og sikrer at hun ikke falder og slår sig. I skal ikke begynde at gå med hende i armene eller lignende, men lade hende selv vise, hvornår hun er parat og så støtte hende der, hvor hun nu er.
En gåvogn, altså en af de slags som man skubber foran sig er udemærkede, når børn begynder at have mere styrke og gerne vil gå lidt omkring. Men en gåstol, som man sidder i bør hun ikke få.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kunne hjælpe hende med også at kravle. Det er rigtig vigtigt at hun fortsat bevæger sig meget på gulvet og triller omkring. Det er fra maveliggende stilling og ved at trille og dreje at hun lærer at kravle og at hun bliver styrket nok til senere at rejse sig og gå.
Med hensyn til menstruation, så vil de fleste kvinder få menstruation når de stopper med at amme. Der kan sagtens gå nogle måneder inden menstruationen kommer igen, det er meget forskelligt. De fleste kvinder oplever også stor forskel imellem om det er første barn, andet barn, fjerde barn osv. Der er altså ingen faste regler for præcist hvornår menstruationen kommer efter en fødsel og efter ammestop.
Du kan godt drøfte det med din læge, men jeg tænker at det måske også ville være rart for dig at få en tid hos en gynækolog. En gynækolog er jo specialist i kvinder, fødsler osv. og jeg tænker at det vil være rigtig rart for dig at tale med en som kun arbejder med netop dette område. Her vil du kunne drøfte hvorvidt mini-piller er det bedste for dig eller om du evt. skulle have noget andet. Du vil kunne snakke med en gynækolog om hvordan din cyklus er og hvorfor du har haft svært ved at blive gravid, hvordan sandsynligheden for en ny graviditet er osv.
Rigtig meget held og lykke og håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske