Svar: Søvnvaner - 2 mdr.
12. april 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med lillebror:o)
Min umiddelbare tanke er at det vil være rigtig godt, hvis I kunne putte jeres dreng lidt tidligere til natten, simpelthen fordi jeg tænker at det vil betyde at han kan få et måltid ekstra sen aften og det vil forlænge hans nattesøvn. Jeg skal prøve at forklare det her:
Du skriver at han bliver ammet og får flaske kl.21-21.30 og puttes. Herefter sover han til kl. 03, hvor han ammes igen - han sover altså et sted mellem 5-6 timer i træk, hvilket faktisk svarer til at han sover igennem så det er utrolig flot. Jeg tænker derfor at det kunne være rigtig dejligt, hvis du kunne amme ham og putte ham allerede kl. 20 og så amme eller tilbyde flaske igen kl. 23. Hvis han så kunne sove 5-6 timer her, så ville det betyde at han (og I) kunne sove midt nat og det ville være guld værd.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil amme og hvis det er meget vigtigt for dig, så kan du også forsøge at skrue din mælkemængde op ved at lægge hyppigere til i løbet af dagen eller ved f.eks. at malke ud samtidig med at du ammer. Der er undersøgelser som viser at dobbeltudmalkning kan øge mælkemængden med 60%. Så enten skal man sætte to sug på en malkemaskine eller også skal man forsøge at malke ud fra den modsatte side af hvor barnet sutter og gøre det samtidig med at barnet sutter.
Når det er sagt, så tænker jeg dog også at det er rigtig vigtigt at du også prioriterer din tid og dit overskud. Nu har du to børn som du skal tage dig af og det er vigtigt at du også er der for storesøster. Det at have flere børn giver heller ikke samme ro i løbet af dagen og manglende ro kan også nedsætte mælkemængden.
Jeg synes ikke der er spor i vejen med at du giver flaske om aftenen, hvis det er med til at skabe ro for hele familien og tilmed gør at lillebror sover, så du også får din nattesøvn. Jeg synes derfor du skal overveje meget, hvor du vil lægge dine ressourcer.
En flaske om aftenen giver også far mulighed for at komme på banen og er du træt en aften, så er der jo mulighed for at du går i seng og far giver den sene aftenflaske...
Det var lidt af mine tanker, håber det hjælper jer alle lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske