Svar: 4 korte og forskellige spørgsmål
12. april 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Mollie
Tillykke med 1 års dagen:o)
Du behøver ikke længere at give Maja jern, nu hvor hun er blevet et år. Hvis du fortsat har jerndråber tilbage, så kan du bruge den rest op og efterfølgende så bør hun blive dækket ind via kosten.
Det er meget forskelligt, hvor meget hård små børn har. Nogle børn oplever jo rent faktisk at blive klippet et par gange før de er fyldt et år, andre får først en klipning, når de er 3! :o) Derfor er det også vidt forskelligt, hvornår det er passende at begynde at vaske håret rigtigt.
Hvis Maja har hår på hovedet og nogle gange præsterer at få madrester osv. smurt ud i håret, hvis hun leger i sandkassen og bliver fyldt med sand i hovedbunden osv. så synes jeg hendes hår skal vaskes rigtigt.
Sørg for at vælge en shampoo som er uden parfume og uden hormonforstyrrende stoffer - et godt valg kan være Neutral eller Derma - se: www.derma.dk
Sutteflaske til natten er acceptabelt, men det er naturligvis vigtigt at du medtænker at hun på et tidspunkt helt skal undvære denne. I stedet kan hun få en kop varm mælk eller i takt med at hun bliver et par måneder ældre, så vil du kunne begynde at give en godnathistorie eller lignende. De fleste børn er ikke længe om at vælge historien frem for flasken, når alt kommer til alt og så få lidt mælk af en kop i stedet.
I forhold til solcreme så er et højt faktortal ifølge kræftens bekæmpelse ikke nødvendigvis udtryk for en mere effektiv beskyttelse. F.eks. stopper en faktor 50 kun 2 procent flere UV-stråler end en faktor 25, forudsat at der bruges tilstrækkeligt med solcreme. Det handler derfor om at bruge solcreme nok og problemet idag er at vi danskere ofte kommer alt for lidt på og med alt for lang tid imellem påsmøringerne.
Samtidig tror mange, at når man bruger solcreme, kan man opholde sig i solen i længere tid. Den måde at tænke på er helt forkert. Det gælder om at være kortere og ikke længere tid i solen. Og helt små børn skal så vidt muligt slet ikke være i solen.
Men når det er sagt, så synes jeg du skal vælge en af de solcremer, som er velegnet til børn. De vil ofte have faktor 25 eller 30. Derudover vil det være en god idé at vælge en solcreme som har et højt vandindhold. Hvis den er olieret, så har huden sværere ved at ånde igennem.
Derudover skal du vælge en uden parfume og du skal se indholdsdeklarationen igennem og bevidst gå uden om de produkter som indeholder butylparaben og isobutylparaben. Du kan læse mere om parabener i min artikel omkring parabener som du finder her på siden.
Du kan også gå ind på siden www.babykemi.dk og læse om de stoffer som man ved er problematiske generelt. Og igen kan jeg anbefale dig at købe Neutral eller Derma.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske