Svar: Klynker i 30-60 min inden søvnen kommer
12. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Det er en god idé at overveje om barnet søger underholdning og gerne vil følge med eller om barnet søger tryghed. Ud fra den beskrivelse du sender, så er jeg ikke i tvivl om at det er tryghed jeres lille dreng søger og det handler ikke om at han vil køre om hjørner med jer, styre jer eller søger underholdning.
Du kan se det, hvis du prøver at blive siddende hos ham. Bare være der, holde ham i hånden osv. Hvis han begynder at tumle omkring, pjatte med dig, forsøger at rejse sig osv. og generelt viser at han vil det modsatte af at sove - så skal du ikke sidde der, men gå kortvarigt for at vise ham at der ikke skal underholdes nu, men soves. Hvis han derimod bedre kan finde roen ved at sidde hos ham og han så falder i søvn i løbet af 10 minutter, så mener jeg at de ti minutter er givet rigtig godt ud.
Din dreng har en alder nu, hvor han er igang med det der hedder separationsfasen. Det betyder at han stille og roligt forsøger at blive lidt mere selvstændig - begynder at kravle, bevæge sig lidt ud i verden på egen hånd osv. Det betyder også at han stadig har meget behov for at vide at du er der, han er nødt til at se dig, for at vide at du er der. Han er endnu kun igang med at lære at du er lige inden på den anden side af væggen og derfor skal du naturligvis vise dig for ham jævnligt.
I princippet mener jeg slet ikke at man skal putte sine børn og gå væk fra dem uden at vise sig igen. Børn har brug for at vide at man er der for dem, det er tryghed og omsorg og har intet at gøre med forkælelse eller dårlige vaner. Tæppet eller dynen kan også let glide af og det er helt almindelig omsorg at man lige går ind til sit barn og putter dynen lidt om dem igen, så de ikke ligger og fryser osv.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt også denne gang. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske