Svar: Putning - 17 mdr.
12. april 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Idas mor
Jeg kan ikke huske om Ida kun sover en gang dagligt, hvis hun ikke gør dette, så er det måske nu at I skal ind og ændre på middagsluren...
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig fint at putte hende kl. 19.30-20.00 som er en tid I ved fungerer. Hun står jo også tilsvarende tidligere op, så på den måde brude sommertid ikke spille ind. Så den faste sengetid er fin.
Ida har en alder nu, hvor børn ofte begynder at drømme mere. I skal derfor være opmærksomme på om hendes vægring mod søvnen kan skyldes at hun nogle nætter drømmer - måske næsten mareridtagtige drømme? Har I oplevet hende vågne med gråd, skrig eller lignende? Det er sådan at børn omkring 1½ års alderen jo er ved at være så mobile at de oplever verden betydeligt større end tidligere. De begynder også at få nogle erfaringer med sig om at de kan falde og slå sig, at de kan kravle op på noget med måske ikke selv kan komme ned osv. På den måde begynder de så småt at få lidt fare-fornemmelse og det giver de mere urolige drømme og måske vægring mod at lægge sig til at sove.
Så skal I naturligvis også være opmærksomme på om det er underholdning hun søger. Hun er jo også så bevidst nu at hun godt ved at I sidder i stuen og det vil hun gerne være en del af. Hun kan være meget ked af at skulle sige farvel til dagen, hvis I har haft det rigtig sjovt og det kan derfor nogle gange gøre at det er svært at falde i søvn og lade roen komme over sig. For nogle børn hjælper det at få lidt massage eller lignende, for andre gør det dem kun endnu mere urolige.
Det vil være fint at læse en godnathistorie eller lignende, give hende en kop mælk at sove på osv. så der ligesom er et hyggeligt afsluttende ritual på dagen. Når ritualet så er overstået, så vil det være okay at gå, men fortæl hende at I kommer igen - og hold hvad I lover.
Hvis hun hører til de meget følsomme børn, så hent strygebrættet og strygetøjet og stil jer i nærheden hvor hun kan se jer. Så er I hos hende uden at give hende den direkte opmærksomhed og I får samtidig noget fra hånden imens hun lærer at lægge sig til at sove uden at I holder hende i hånden. Det kan være en god metode, så man både giver hende nærheden og viser at man er tilstede "jeg er lige her, læg du dig bare ned og sov, jeg passer på dig" - uden at man sidder direkte hos hende.
Håber det virker for jer, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske