Svar: Jaloux fætter
12. april 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Nete
Forældre spørger ofte ind til jalousi blandt børn - især blandt søskende. Den bedste måde at forebygge jalousi er at tale med det ældste barn om det lille barn, så den ældste lærer den yngre bedre at kende.
Der er en vis status forbundet med at være det største barn i familien og som du selv beskriver, så har jeres fætter af den grund også fået en del opmærksomhed altid. Derfor kan det også være lidt en skuffelse og det kan være frustrerende, når der kommer mindre børn til, som man hele tiden skal tage hensyn til babyen og som ovenikøbet får al opmærksomheden og de søde bemærkninger.
Man kan godt forsøge at undgå forskelbehandling af børn ved også at tænke på den ældste. Den lille ny er jo ofte ikke interesseret i gaver, men det er den ældste. Det kan også nogle gange være en god idé at medinddrage den ældste i pasningen af den lille - f.eks. finde tøj frem, finde en ren ble osv.
Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at tale med det ældste barn om, hvordan man får kontakt til den lille og lære dem at forstå små børns reaktioner. Så lærer det store barn at aflæse den lille og de lærer hinanden at kende på den gode måde. Forældrene kan f.eks. sætte ord på den lilles reaktioner: "Se, hvor han smiler til dig." eller "Nu græder han, jeg tror han skal have en ren ble". Det gør at den ældste lettere vil kunne leve sig ind i den nye situation og forstå hvad der foregår uden at føle sig afvist og tilsidesat og det er meget vigtigt.
Den ældste vil også kunne melde tilbage til andre, både forældre, bedsteforælde osv. og fortælle "han er sulten nu" eller "han skal nok have en ren ble" og så kan man rose den ældste i at se disse ting, så han på den måde også får en følelse af at have værdi - også i forhold til den lille.
I forhold til øreproblemer, så vil nogle børn tage fat i deres ører, hvis de har ondt i ørerne. De kan dog også godt finde på at tage sig i ørerne, hvis de f.eks. har tandpine eller ondt andre steder. Så kan det også skyldes træthed - nogle børn nulrer ører når de trænger til at sove. Hvis han får feber og virker sløj, så er det nok en meget god idé at få lægen til at se på ham.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske