Svar: Min, min, min...
13. april 2007
Alder:
22 mdr.
Kære Ronjas forårsglade mor
Børn i Ronjas alder kommer naturligt ind i en fase, hvor de virker meget egoistiske og har svært ved at indleve sig i andre og som du så fint beskriver at dele med andre. "Det er min" er således en normal del af udviklingen og en fase som I alle skal igennem.
Ronja ser jer som rollemodeller og derfor kan det være en god idé at I prøver at gøre det som I gerne vil have hende til at gøre. Dog hele tiden i en balance imellem at hun jo også har ret til at have nogle ting for sig selv.
Hvad gør du, hvis Ronja gerne vil have noget, som er dit og som du ikke vil have at hun tager? Jeg tænker at du f.eks. siger; "Nej det er min, men du kan få den her i stedet for". På samme måde når hun holder på sit legetøj og siger "det er min", så kan du spørge om du må se den, eller lige låne den lidt, "tak - nej hvor er den fin" og så levere tilbage igen "værsgo - det var sødt af dig". Stille og roligt kan tiden hvor du får lov at låne noget gøres længere.
Jeg vil også foreslå dig at læse bøger om emnet - det kunne være en billedbog, som I kan læse sammen. Der findes en bog, som meget sigende hedder "Min, min, min!". Den er skrevet af Anja Hitz og med illustrationer af Ursula Seeberg - måske er det noget for jer.
Håber det hjælper jer lidt videre. Om ikke andet så at vide at det er helt normalt, det er en fase og det hører en almindelig sund udvikling til:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske