Svar: Et par ekstra spørgsmål
14. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Ann-Christina
Jeg er lidt forvirret over at du skriver at du giver din datter vælling med ske og så modermælkserstatning i flasken. Vælling vil hun gerne have, men modermælkserstatningen kan hun ikke lidt smagen i. Når du taler om vælling på ske, er det så fordi du laver grøden meget tynd... ellers så kunne du jo give hende vællingen på flaske og på den måde slå to fluer med et smæk. Hun bør dog max få 400ml vælling dagligt i alderen 4-6 måneder.
Det er fint at du har forsøgt dig med nutramigen flasken. Men mange børn kan ikke lide den og derfor rådet med sukker. Hvis hun ikke vil drikke den, så kan du jo ikke tvinge hende, så må du prøve med noget andet, som hun godt kan lide. Et eller andet sted, så handler det jo også om at hverdagen skal fungere for jer alle:o)
I forhold til gylpning, så lyder det sandsynligt at jeres datter nu gylper lidt mere fordi hendes mælkeindtag er øget - måske hun overspiser lidt i øjeblikket. Det kan også hænge sammen med at hun nu er begyndt at bevæge sig lidt mere og derfor 'skvulper over', når hun pludselig får sig bevæget rundt.
I forhold til svamp forneden, så burde dette være væk nu med så lang behandling. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at smøre hende med kortisoncreme over længere periode. Måske kan du smøre hende med lidt zinksalve eller du kan prøve at bruge det gamle husmoderråd med kogtvandsklude. Her tager du et gammelt lagen eller lignende og klipper nogle små rektangulære stykker stof, som du kan lægge på og imellem hendes baller. Kog stofstykkerne i vand i et par minutter, afkøl dem (hav dem evt. stående i det afkølede kogte vand på puslebordet), vrid dem og læg så en klud på og imellem ballerne ved hvert bleskift. Kludende skal lægges direkte på huden og der skal ikke bruges creme eller salve og så bleen uden på. De skiftes ved hvert bleskift.
I forhold til Malins alder, så tror jeg at hendes sutafhængighed handler om det udviklingsspring hun er igang med. Børn i 4 måneders alderen udvikler sig rigtig meget og kan i den periode godt have behov for at sutte lidt mere. De virker ofte lidt mere pylrede og tryghedssøgende. Det er en fase. Jeg tror at hun stille og roligt i løbet af den næste månedstid vil begynde at interesserer sig meget mere for sit legetøj og således også vil begynde at putte det mere i munden og sutten kommer så mere ud igen.
Håber at dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske