Svar: Søvn - er der noget, vi gør forkert?
14. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære familien Jensen
Jeg kan godt forstå at det er hårdt at være mor i jeres familie, da det lyder som om at du er meget på hele tiden fordi Elias er så glad for brystet som han er.
Måske vil det hjælpe jer at vide, at det sandsynligvis handler om et udviklingsspring, at han netop i øjeblikket er så meget mere på, har brug for den ekstra tryghed, amning for at sove, hjælp til at blive skærmet osv. Det er således en periode, som ændrer sig i takt med at han bliver ældre.
Hvis det er et meget stort ønske at far skal tage mere over og mor ønsker at nedtrappe amningen lidt, så kan I overveje om det vil være en idé at far f.eks. giver en flaske om aftenen, når Elias skal puttes. På den måde kan mor begynde at få lidt friaftener.
Det er klart at der er en risiko for at Elias vil foretrække flasken frem for brystet, da han er så gammel som han er og tilsyneladende er meget glad for bryst, så tror jeg dog ikke at dette umiddelbart vil ske. For mange familier fungerer det således fint at indføre en sutteflaske som en del af putteritualet. I løbet af dagen bør du naturligvis amme som du plejer, så mælkeproduktionen holdes ved lige og han fortsat får den nærhed og tryghed, som I begge er glade for.
Du kan jo overveje om du vil malke ud for at give din egen mælk på flaske, så han kender smagen, eller om du bare skal prøve med erstatning.
Derudover tænker jeg at det måske også vil hjælpe jer at lade far være den der altid bader. Det kunne være en idé at lægge badet på det tidspunkt, hvor far kommer hjem fra arbejde. Det vil være en rar måde at mødes på og det vil give far og søn lidt tid sammen, hvor mor så kan lave noget andet og få lidt tid for sig selv. Det kan være en rigtig god idé at prioritere lidt på denne måde for alle parter.
I forhold til det med at falde i søvn ved brystet, så mener jeg jo ikke at dette er så problematisk med den alder jeres lille dreng har. Det er en tryg og rar måde for ham at falde i søvn på. Men ellers er princippet at se på ham, se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Dette kan du godt forsøge allerede nu.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske