Svar: 4½ årig vågner mange gange om natten
7. januar 2004
Alder:
4 år
Jeg tror helt bestemt at det er en overgang og en reaktion på at være blevet storebror. Et forsøg på at få jer for sig selv og også være lidt lille.
I kan bruge flytningen til at gøre noget ganske særligt ved storebrorværelset. Lave værelset lidt sejt, noget som ikke er for små børn, men som er for ham.
I den mellemliggende periode kunne i prøve med en madras på gulvet i soveværelset. Så er han i nærheden, men ligger ikke i sengen. Langt de fleste børn forlader forældrenes seng af egen fri vilje, men det er meget forskelligt hvornår. Det afhænger også af det enkelte barns robusthed. Jeg tror at det er vigtigt at tage imod barnet når det beder om tryghed, men det kan godt være på en madras på gulvet.
Håber det vil virke hos jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske