Svar: Gråd ved putning - 3 mdr.
15. april 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Jette
Min umiddelbare tanke er at der sker rigtig meget med et barn på 3½-4 måneder. Og jeg vil nævne lidt af tingene her og så kan du måske ud fra dette vurdere om noget kan have årsag i jeres situation.
For det første, så skal man altid overveje om barnet kan have ondt, når det pludselig bliver så ked af at skulle sove. Da jeres dreng er set af to læger, så burde der ikke være noget her - jeg går ud fra at de også har tjekket hans ører?
Derudover så vil mange børn i denne alder have behov for ekstra mad, behov for at få mælkemængden sat op. Det betyder at de generelt græder mere, pjevser mere, sover i kortere intervaller osv. alt sammen for at blive lagt mere til brystet. Netop det at spise hyppigt øger mælkemængden og det vil derfor være rigtig godt at du forsøger at lægge så meget til i løbet af dagen som muligt.
Derudover så begynder mange børn i denne alder at følge rigtig meget med i verden, de ser længere og nogle børn begynder faktisk her så småt at vise at der er forskel på hvorvidt de er hos mor, far eller om de er i armene på bedsteforældre eller andre. De registrerer og markere således mere hvor de føler sig mest trygge.
De holder også hovedet, vender sig bevidst mod lyd og interesserer sig meget for hvad der sker omkring dem. De begynder måske at trille lidt mere på gulvet og også bruge sig selv lidt mere motorisk og alt dette betyder også at de oplever langt mere end tidligere - der skal således ikke så meget til at de bliver overtrætte, at indtrykkene bliver for meget. Og de har også en motorisk uro, som når de bliver lagt ned gør det svært at lade roen komme over dem.
Deres lyst til at opleve betyder også at de måske har svært ved at koncentrere sig om at spise i løbet af dagen, at måltiderne bliver afkortede, så sover de igen ikke så længe og så skal der ikke så meget til før de så atter bliver overtrætte og det hele bliver lidt for meget.
Det er et udviklingsspring jeres dreng er igang med og derfor en periode som I skal igennem. Når det er sagt, så er det dog også meget vigtigt at I hjælper ham så godt I kan med at komme igennem.
Fordi han er så bevidst som han er, så er det utrolig vigtigt at give ham nærhed, at han ved at I er der for ham, at han hovedsageligt er hos jer som han føler sig tryg ved og at han ikke bare afleveres i favnen hos en anden. Det er vigtigt at I aflæser hans signaler og er opmærksomme på hvad hans behov egentlig er i den forbindelse mere end hvad bedsteforældre eller andre synes :o)
Det er en rigtig god idé at lægge sig ned og amme ham. Måske kan du fortsat gøre det i soveværelset, måske skal du bare amme ham i stuen - det skal være en balance imellem at lade ham sove i nærheden og samtidig få ro på. Han må således gerne sove på sofaen en gang imellem, hvis det er det, der skal til, naturligvis med dig ved siden af. Men andre gange skal du forsøge at få ham puttet i barnevogn, i seng osv. så I også får skabt gode rutiner.
Lidt massage kan give ro i kroppen og skabe en fysisk ro, hvilket kan være godt, hvis han har en motorisk uro i sig. Det kan også være blide kærtegn eller lignende, som bare får ham til at slappe fuldstændig af.
I skriver at han nogle gange kan græde så ulykkeligt at det nærmest virker som anfald, hvor I har svært ved at komme ind til ham - nogle gange hjælper det her helt at skifte miljø - altså tage ham med i stuen, sætte sig og se fjernsyn eller lignende, så det ikke længere handler om putning men om at få brudt den cirkel, så han ikke bare græder og græder.
Hvis I tænker at han græder som om han har ondt, så hjælper det nogle gange at give lidt kogt vand med sukker. Det kogte vand har den fordel at det kan give lidt ro i maven og samtidig så vil det også nogle gange være med til at bryde den cirkel barnet er i, situationen er - på en eller anden måde give en 'hvad skete der' og så får man igen kontakt med sit barn.
Sukkeret i vandet virker smertestillende og vil derfor kunne virke lidt beroligende, hvis han har lidt ondt. Så måske lidt sukkervand og måske en sut...
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske