Svar: Hjælp til madplan - 5 mdr.
15. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Betina
Din dreng er fortsat kun 5 måneder gammel og det er helt fint at han fortsat kun spiser en gang dagligt. Når du fornemmer at han begynder at kunne spise lidt mere skemad, så kan du godt forsøge 2 gange dagligt - her vil han måske være omkring 6 måneder.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddagslur
Frokost: Lidt grød eller mos efterfulgt af mme. Det er fint at han drikker 120ml efterfølgende som nu
Middagslur
Eftermiddag: Grød eller mos efterfulgt af flaske og sover så sen eftermiddagslur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Nat: Evt flaske
Så længe han ikke er ældre, så synes jeg ikke han skal drikke mindre end 750ml mme dagligt. Lige nu drikker han mellem 900-1000, hvilket er helt alderssvarende og han trives tilsyneladende også med dette. Det er således helt okay.
Ved siden af sin mælk kan du give ham vand af kop, så han også stille og roligt lærer sig at drikke af en kop. På den måde vil du så også kunne give ham væske og mælk på anden måde end flasken og tiden arbejder også for jer.
Da han sover sen eftermiddagslur, så tænker jeg at det vil være en god idé at lægge det ekstra skemåltid ind om eftermiddagen. I takt med at han bliver ældre, så ændrer han også lidt søvnvaner og når han er 6 måneder gammel vil han kunne sidde med i høj stol og vil således også stille og roligt kunne spise med ved aftenbordet. Igen ændrer tingene sig og tiden arbejder lidt for jer.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre for nu:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske