Brev:
Aftensmad - 7 mdr.
15. april 2007
Alder:
7 mdr.
Aftensmad - 7 mdr.
Hej
Jeg har et spørgsmål angående min søn på snart 7 måneder. Han har lige fra den første dag han bliv præsenteret for grød spist den og også bananer, æblemos og pæremos, som jeg selv laver. Men nu er han jo så gammel at han skal spise lidt kartofler og gulerødder osv. til aften.
Jeg moser det hele sammen for han vil ikke spise tingene hvert for sig endnu. Men men men han spiser ikke særlig meget. Han kan godt tage de første 4-5 spefulde med åben mund, men så mister han hurtigt interessen, ikke fordi han ikke kan lide det, for det er man ikke i tvivl om hvis han ikke kan, men han vil kun kigge på det vi spiser og smage det og ikke hans eget mad. Jeg har prøvet at krydre det og tilføje andre grøntsager for at give det en anden smag, men det virker heller ikke, jo jeg har prøvet med kødsovs og der spiste han måske 5-6 skefulde mere end normalt, og så heller ikke mere. Men han virker heller ikke sulten efter vi har spist, men er bare lidt træt og så får han lov at ligge og lege lidt indtil han bliver lidt pylret og så kommer han i seng.
Vi plejer også at give ham en aften flaske hvis han vågner igen efter aftensmads luren, men som regel tager han kun 80 - 100 ml, nogle gange mindre. Han får flaske til morgen når han vågner, hvor han spiser ca. 200 ml og så igen ved 15-15.30 tiden hvor han spiser ca. 150 ml, og så den sidste flaske ved 20.30, hvis han ikke bare sover igennem fra kl.20.00 til kl.7 næste morgen. Så de 80-100 ml han tager til aften, tror jeg bare han tager fordi han måske er lidt tørstig. (Han har fået modermælkserstatning på flaske siden han var 2. måneder).
Men er det normalt at han ikke er så sulten om aftenen, eller er han allerede blevet kræsen??? Han spiser kl. 9 - 9.30 i morgenen, og der spiser han som regel en god potion havregrød, med lidt eller ingen sukker, ca. 3/4 dyb tallerken, altså næsten en hel dyb tallerken, og til frokost ved 12 tiden spiser han en hel dyb tallerken ris- eller manna grød + ½ - 1 banan eller æble eller pære mos til.
Jeg har også oplevet om aftenen, at hvis vi har gæster eller vi er ude og spise, så spiser han ofte betydliget mere til aften end han gør når vi er her hjemme. Kan det være fordi det er mere spændende når der er andre mennesker omkring ham, nogen som han ikke lige ser hver dag? Og her hjemme er det måske lidt mere kedeligt for der er noget han kender og omgivelserne er ikke nye?
Jeg er for det meste selv med ham om aftenen når han skal spise da min kæreste, Olivors far, for det meste arbejder fra 14-22, men selvom han er her nogen aftner så gør det ingen forskel, han vil ikke spise mere af den grund.
Har du nogen tips til hvad jeg kan give ham til aften så han syntes det er mere spændende, og så han vil spise mere, eller er det bare mig der er lidt pylret og tror at han ikke får nok hvis han ikke spiser så meget til aften???
Han bliver 7 måneder her d.18 april og han er 72 cm lang og vejer godt 10 kg måske nogle 100 gram mere. Ved godt han er i god stand, men vil jo ikke han han lige pludselig skal tabe sig, pga. han ikke spiser så meget til aften. Det kan også godt være at jeg sammeligner de andre måltider med aftensmaden og at jeg så forventer at han skal spise lige så meget, men tingene fylder vel også forskelligt i maven.
Jeg håber du kan finde rundt i mine spørgsmål, for det er noget det fylder godt i mit hovede om aftenen, og jeg tror nogen gange at jeg gør noget helt forkert siden han ikke vil spise mere til aften end han gør!!!
På forhånd mange tak for svar...
Med venlig hilsen Kristina, mor til Olivor...