Svar: Aftensmad - 7 mdr.
15. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Nu hvor Olivor er 7 måneder gammel, så må du meget gerne begynde at give ham meget mere af jeres mad, mad som interesserer ham mere, som smager af mere - den mad som han ser I andre spiser.
Han kan stort set få det hele, naturligvis i en konsistens, som han kan tygge - men det vil være helt fint at give ham lidt kødsovs, lidt pasta og ris, lidt boller i karry, indmaden af en frikadelle eller hvad det nu kan være. Han må også gerne få brødskorper og lignende som han kan sidde med i hånden, så han på den måde også selv kommer mere på banen. Du kan prøve at give ham rugbrødstænger, hvor du køber et gammeldags mørkt rugbrød uden kerner som du selv skærer i skiver/bjælker og rister i ovnen. Så kan han sidde med sådan en rugbrødsbjælke og det vil han sikkert synes er dejligt. Det er også godt at vende sig til smagen inden han snart skal igang med rugbrødshapserne.
Det er helt normalt at børn i hans alder fortsat skal have maden moset sammen. De fleste børn er lidt ældre, før maden skal serveres adskilt:o)
Man kan købe rigtig gode kogebøger med opskrifter på mad til børn, så måske kan du blive inspireret af den vej. Du kan også se på hjemmesiden www.annabelkarmel.com Men ellers er udgangspunktet jeres mad. Du skal udnytte at han gerne vil smage det der er på jeres tallerken - det er helt okay at lade ham spise det:o)
Derudover så vil jeg sige at det er meget normalt at børn ikke har så stor en appetit om aftenen, men spiser mere i løbet af dagen. Det er det samlede indtag du skal se på og det lyder rigtig fint - det lyder ikke som om han mangler mad:o) tit er børn også trætte om aftenen og har derfor svært ved at koncentrere sig om maden på det tidspunkt.
Til sidst vil jeg lige sige at der sikkert er noget om det med at gæster eller at være i byen hjælper - sådan har vi det jo som regel også - vi spiser mere når vi er ude, eller hvis vi har gæster end vi gør, når vi er alene hjemme:o) Hyggeligt samvær og nye mennesker, snak hen over bordet, mindre fokus på ham osv. - det er alt sammen med til at gøre at han spiser mere:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske