Svar: Brug af solcreme
15. april 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Christina
Det er en rigtig god idé at vække din datter så hun ikke sover 5 timer i stræk i løbet af dagen, men til gengæld så sover længere stræk om natten og ikke begynder at bytte rundt på nat og dag. Det du beskriver lyder således rigtig fint og som om at det passer både jer og jeres lille pige.
I forhold til solcreme, så er det vigtigere og bedre at bruge solcreme end at udsætte sit barn for en risiko for solskoldning. Men når det er sagt så behøver man normalt ikke at smøre en 2 måneders baby ind i solcreme fordi hun ligger i barnevogn.
Hvis I har hende i en bæresele eller lignende, hvor hun er udsat for at få direkte sol på sig, så er solcreme nødvendigt og derudover naturligvis solhat, sommertøj osv. Men så vidt muligt skal så lille et barn slet ikke i solen - heller ikke i en bæresele og barnevognen bør drejes så solen ikke rammer jeres datter.
Man kan købe et overtræk til barnevognen med solfilter, så hun på den måde kan blive skærmet for solens stråler. Man kan også købe en parasol til barnevognen, som kan dække lidt og give lidt skygge.
Så længe hun ikke er ældre, så er det altså vigtigt at hun så vidt muligt ikke udsættes for direkte sollys og derfor vil det umiddelbart ikke være nødvendigt med solcreme. I takt med at hun bliver ældre, begynder at kunne sidde op osv. og derfor vil være i stand til at opholde sig lidt længere tid i solen, så skal hun smøres ind og beskyttes med solcreme.
De danske solcremer til børn er generelt i orden. Generelt siger man at faktor 15 kan være nok til børn - det handler om at man skal bruge nok og smøre hyppigt nok på. Det er ofte dette som er problemet. Der skal smøres før og efter badning og også efter aftørring med håndklæde.
Solcremer indeholder kemikalier som trænger ind i huden. Jo højere solfaktor, desto stærkere koncentration. Brug af solcreme er dog stadig langt at foretrække fremfor en solskoldning. Derudover vil det være en god idé at vælge solcreme med fysisk UV-filter, da det lægger sig oven på huden og dermed danner en hinde.
Til helt små børn vil jeg altid anbefale de produkter som er beregnet til babyer og så er det altid en god idé at læse indholdsdeklarationen igennem:o)
Håber at dette hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Se forøvrigt hjemmesiden: www.skrunedforsolen.dk
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske