Brev:
Søvnrytme og sove i eget værelse
16. april 2007
Alder:
4 mdr.
Søvnrytme og sove i eget værelse
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber at du vil hjælpe med. Vores datter på snart 4 måneder har følgende søvnrytme.
Kl. 7-8: vågner og bliver ammet
Kl. 9-10: får en powernap på ca en halv time (nogle gange 1,5 time hvis hun er vågnet kl. 7)
Kl. 11: ammes
Kl. 11.30-ca. 15: sover ude i barnevogn (jeg må altid vække hende for at der ikke går mere end 4 timer mellem måltiderne)
KL. 15: ammes
Kl. ca 17: powernap på ca en halv time
Kl. ca 18: ammes
Kl. ca 19.30: powernap på ca en halv time
Kl. ca 20-20.30: ammes
Kl. ca 21-21.30: puttes til natten
Kl. ca 2-3: ammes
Kl. ca 7-8: vågner og bliver ammet
Efter en periode, hvor vores datter har været ekstremt urolig om natten og vågnede ca hver 2. time for enten at få mad eller sut, er vi kommet ind i denne rytme der egentligt fungerer okay. Umiddelbart synes jeg bare, at det virker lidt mærkeligt, at hun skal have en powernap kl. 19-20, da det jo er ret tæt på hendes sengetid.
Vi har bare prøvet at springe den over i en periode og putte hende allerede kl. 20 i stedet, men det medførte (tror vi), at hun sov meget uroligt om natten og vågnede konstant. Bl.a. fordi hun endte med at blive så træt, at hun nægtede at spise og derfor blev puttet uden af have fået mad. Efter vi har indført luren igen går det ihvertfald meget bedre. Men jeg vil gerne høre din mening om det - virker det mærkeligt, at hun får en lur så sent på aftenen? Er der noget ved hendes rytme som ellers virker underligt for dig? Hvornår vil hendes rytme ændres således, at hun skal have færre lure i løbet af dagen? Hvad tid er det normalt, at man putter en baby på næsten 4 måneder til natten?
Som sagt har hun haft en periode, hvor hun har vågnet meget om natten. Det gør hun ikke længere, men til gengæld er hun begyndt at rumstere meget i søvne. Desværre sover jeg meget let og vågner ved hver en lyd, og har svært ved at falde i søvn igen. Det betyder, at jeg ikke får meget søvn i løbet at natten. Min tanke er derfor, at jeg gerne ville forsøge at putte hende i hendes eget værelse, da jeg så kun kan høre hende, når hun vil hav mad/sut, men jeg har læst at man af hensyn til vuggedød bør have barnet i soverværelset de første 6 måneder. Er det korrekt? Vil du derfor fraråde at lægge hende på sit eget værelse?
På forhånd tak for hurtigt svar.
Med venlig hilsen Tine.