Svar: Søvnrytme og sove i eget værelse
16. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Tine
Børns sovevaner er meget forskellige og det er således også meget forskelligt hvor tidligt børn puttes til natten når de er 4 måneder. Nogle børn sover ikke så meget i løbet af dagen og står meget tidligt op og det betyder naturligt at de også puttes tidligt om aftenen - måske sover allerede kl. 19. Mange andre børn puttes egentlig først til natten kl. 21-21.30 som du beskriver og det behøver slet ikke være noget problem og det lyder det heller ikke som om det er hos jer.
I takt med at jeres datter begynder at spise skemad, som godt må gives på nogenlunde samme tid om dagen osv. så begynder der ofte også at komme lidt mere rytme og fast rutine. De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med to lure dagligt - formiddag og over middag, enkelte dag vil de fortsat lige powernappe lidt sen eftermiddag, men stille og roligt vil de to lure være nok. Det vil sige at på det tidspunkt vil børnene ofte også blive puttet tidligere til natten - kl. 20 er ofte et fint tidspunkt for mange.
Med hensyn til vuggedød så er det korrekt at der er undersøgelser som viser at forældres natlige støj er med til at holde barnet igang om natten. Det er hovedsageligt i den alder, hvor børn ikke er i stand til selv at vende og dreje sig at risikoen for vuggedød er størst og derfor kan det være anbefalelsesværdigt at man ikke lægger et barn på knap 4 måneder ind på eget værelse.
Det er dog også meget vigtigt at man ser på hele familien, da I jo skal fungere som en helhed og hvis hverken du eller din datter ikke får sovet, fordi I forstyrrer hinanden, så kan det være nødvendigt at lægge hende på eget værelse. Det er således en meget individuel vurdering.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske