Svar: Må grød nedfryses?
7. januar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det er lidt sævt at svare på om grød må fryses. I princippet burde der ikke være noget i vejen for det, men det kommer lidt an på hvordan det er lavet.
Grød der er lavet med færdigblandet modermælkserstatning eller tilskudsblanding bør ikke fryses. Man kan godt nedfryse pulveret til forskellige erstatninger, men bør ikke fryse det, når det er færdigblandet.
Grød som f.eks øllebrød kan man godt nedfryse uden problemer, men grød som f.eks. havregrød vil nok blive noget klæbrigt og kedeligt i smagen.
I det hele taget synes jeg ikke at det er nødvendigt at nedfryse grød. Den tid der går med at optø og tilberede grøden igen er ikke mindre end hvis du laver grøden fra bunden. Grød kan laves i mikrobølgeovn eller i en lille gryde og det tager kun få minutter og ved en del af de industrielt fremstillede produkter kan man varme mælken eller vandet og drysse grødpulveret i.
I begyndelsen vil det kun være smagsprøver at barnet skal have og konsistenser skifter lidt efterhånden som barnet lærer at spise med ske.
Så frysning af grød synes jeg ikke umiddelbart, men du er da velkommen til at forsøge. Direkte skadeligt tror jeg ikke at det er:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske