Svar: Sommerkuk i søvnen og morgenmaden
16. april 2007
Alder:
23 mdr.
Kære Emils mor
Jeg vil tro at Emils indre ur også handler om at det netop er blevet lysere som du selv beskriver og han nu har en alder, hvor han gerne vil opleve - mange børn vågner og starter dagen samtidig med solen... Det kan godt være at han hører til de morgenfriske og vil gøre det længe - det er jo meget rart til hverdag, hvor man skal op og af sted, men det er lidt hårdt i weekenden, hvor vi forældre ofte gerne vil sove lidt længere.
Kan han selv stå ud af sin seng? Ellers var det måske en idé, da han så kan trisse ind til jer om morgenen og måske blive lokke til at ligge bare 20 minutter mere under jeres dyne?
I forhold til morgenmad, så synes jeg det er en god idé at give ham morgenmad. Du fortæller også at han egenlig er sulten om morgenen og hidtil gerne har ville spise her. Hvis det i øjeblikket er en kamp om morgenen, er det så ikke sådan at børnene kan få morgenmad i institutionen? De fleste institutioner har dette tilbud, hvis børnene afleveres før kl 8 og måske ville det være rart for jer i en periode at stå tidligt op, blive afleveret tidligt og få sin morgenmad i vuggestuen... Så er situationen en anden, rutinerne bliver brudt og Emil vil måske så begynde at synes det er lidt hyggeligt at sidde hjemme ved morgenbordet og spise også, så der på den måde glider lidt mere ned i weekenden.
Jeg siger ikke at I skal køre denne praksis hele tiden, men prøv det i en periode og se om det vil gøre en forskel. Det at komme tidligt af sted, kan faktisk også spille lidt ind på søvnen og søvnvanerne.
I forhold til hvad du kan give ham, så tænker jeg at havregryn måske var en idé. Jeg ved godt at du skriver at han ikke er til noget med mælk på, men almindelige havregryn med lidt sukker og måske lidt frugt, bær, rosiner osv. Havregryn mætter jo godt.
Hjemmebagte boller kan være et stort hit og du kan have dem i fryseren, så de er lige til at tage op.
Her er et par opskrifter:
Havregrynsboller: 150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Sundhedsstyrelsen har også en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Derudover vil lidt ristet brød nogle gange være interessant. Du må også gerne give ham yoghurt med müsli osv. - hvad spiser I selv? Hvis I er til bacon, pølser og æg så må han også gerne få det :o) - bare for at sige at med den alder han har, så må han spise det samme som I andre.
Hvis han ikke er til de store morgenmåltider i øjeblikket, så er frugt helt okay. Du kan lave en lille frugtsalat med lidt forskelligt og så kan han måske få en bolle med til om formiddagen. Frugt ligger jo ikke tungt i maven og 'det kører han ikke længe på' men det er bedre end at komme af sted på tom mave. Du kan også bare servere en banan eller noget andet, som han vil synes er lidt let og lækkert, så han får noget som er okay og uden at gøre et stort nummer ud af det.
Der er ingen tvivl om at Emil med den alder han har nu er meget bevidst om hvad han gør og hvad han kan få jer til at gøre. Det handler således om en balance imellem nogle gange at give ham det han gerne vil og andre gange holde fast i at det er jer som bestemmer. Når man siger nej er det enormt vigtigt at man gør sig klart hvorfor man siger nej - er der egentlig noget i vejen for at Emil kan få det som han gerne vil. Hvis børn oplever nogle gange at få ja og få lov til at bestemme, have indflydelse, så vil de også lettere kunne acceptere et nej andre gange.
Min strategi i forhold til en dreng som Emil vil umiddelbart være at tilbyde ham noget som man ved er sufficient kost og som man således med god samvittighed kan servere - og det kan godt være boller eller frugt. Det er vigtigt også at komme god ud af døren om morgenen, ingen bryder sig om at sige farvel til hinanden og dagen starter rigtig dårligt, hvis man er startet med en kamp om morgenmaden.
Generelt så mener jeg at tallerkenen skal sættes foran barnet og så skal barnet have ro til at spise. Man skal ikke interessere sig for meget for hvordan og hvad der glider ned, men prøve at smalltalke lidt hen over bordet, gøre stemningen hyggelig osv. så fokus ikke er barnet, så barnet og maden ikke er centrum for middagsbordet. Det som er i centrum er at vi hygger os.
Det kan være en god idé i en periode at give barnet rugbrød, kold mad kan i princippet være lige så godt som varm mad. Det kan nogle gange fjerne fokus fra den varme mad og ofte vil barnet begynde at kigge lidt langt efter mors og fars tallerken og vil så begynde at bede om at få noget af dette igen.
Det er altid en god idé at inddrage børn i madlavningen. Emil kan godt være med til at putte ting i skåle, sætte det på bordet, måske prøve at skære noget ud med en lille kniv osv. Når man står og laver mad, så ryger der tit også noget i munden undervejs og det er nogle gange sjovere at spise lidt der end når man først sidder ved bordet.
Dertil kommer at børn ofte ikke er særligt sultne om aftenen og derfor er det de hyppige måltider i løbet af dagen du skal fokusere på. Du skal sikre dig at han får frugt og grønt i løbet af dagen, det samme med lidt kød og fisk til frokost, så han dagen igennem bliver rimeligt godt dækket ind. Det er en god idé at kigge på hans indtag over flere dage, da du så får et indtryk af om han spiser varieret :o)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend, håber at ovenstående hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske