Svar: Juniorseng og pottetræning
16. april 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Camilla
Det er en god idé at skifte tremmesengen ud med en juniorseng, når Benjamin begynder at klatre over, eller vise tegn på at han gerne vil ud af sin seng. Hvis han begynder at ville 'bryde ud' så kan han komme til skade og så skal tremmerne fjernes.
Nogle børn gør dette meget tidligt og er ikke mere end 1½ år, andre gør det aldrig og har det rigtig fint med at sove i tremmeseng til de er 3 år eller mere. Det er altså meget forskelligt.
De fleste børn vil på et tidspunkt nå en alder, hvor de vågner tidligt om morgenen og kalder på mor og far fordi de gerne vil ind i soveværelset og putte lidt videre. Her kan det være en god idé at skifte til en åben seng, så barnet selv kan trisse ind til mor og far, når det har behov for det. Det vil for de fleste børn virke meget trygt og rart at kunne dette.
Nogle børn går direkte fra en tremmeseng til en rigtig voksenseng og springer juniorsengen over...
Med hensyn til pottetræning så er det sådan, at det at blive renlig er en proces og det er således noget jeres dreng modnes til. For at være renlig, skal barnet have kontrol over vandladning og afføring. Det vil sige at man skal kunne fornemme at nu skal man tisse og så "klemme sammen" og nå at sige til eller sætte sig på potten. Først hvis barnet efter tre timer stadig har en tør ble, kan man begynde at forsøge. Men hvorvidt man skal forsøge, afhænger også af om barnet har lyst til det.
De fleste børn er over tre år, før de kan kontrollere deres vandladning og afføring og ofte bliver børnene først renlige om dagen og så efterhånden også om natten. Den bedste måde at begynde samarbejdet på er, hvis barnet selv kommer og meddeler at det ikke længere vil bruge ble.
I begyndelsen vil barnet komme og meddele at det har lavet i bleen, eller det vil søge om bag en stol eller lignende for at lave i bleen. Det er egenlig et godt tegn, idet det viser at barnet er ved at være bevidst om det. Herefter meddeler børnene ofte, at nu gør de det og til sidst lykkes det at sige til inden.
Der skal altid være plads til små uheld og den tid der går, fra barnet mærker at nu skal det, til det kommer, er meget kort. At rende med bar numse kan være en udmærket idé, idet det kan være med til at bevidstgøre barnet om at det f.eks. tisser. Så opdager barnet pludselig det der varme vand som løber. Derfor vil det ofte være en god idé at forsøge om sommeren, hvor barnet måske kan løbe lidt rundt udenfor med bar numse.
Det er en lang proces og det tager tid. Din dreng er kun 1½ år og derfor er det ikke relevant at tale om pottetræning endnu. Det kommer helt af sig selv på et tidspunkt.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske