Brev:
Dårlig start i vuggestuen
16. april 2007
Alder:
14 mdr.
Dårlig start i vuggestuen
Kære Helen
Jeg skriver til dig igen, da Christian har meget svært ved at blive kørt ind i vuggestue.
Han startede 1. marts, men havde en lidt svær start, da han havde et par sygdomsperioder – først 2 dage i vuggestuen, så 3 dage syg, derefter i vuggestue 2 dage og så 5 dage syg. Derefter har der ikke været mere sygdom – heldigvis.
Indkøringen har været lang – jeg har været med hver dag helt frem til sidste onsdag. Det vil sige, at jeg i den sidste tid var der indtil han skulle sove til middag ved 12-tiden og selv lagde ham. Derefter gik jeg, og pædagogerne tog ham så op og han var der så lidt bagefter. Det var han mildest talt ikke tilfreds med.
Hele tiden har han været meget ked af det, og jeg har ikke kunne gå. Lige frem til påske kunne jeg ikke engang få lov til at gå ud af lokalet, og han ville hele tiden være meget tæt på mig. Efter påskeferien har han dog løsrevet sig lidt ved, at han selv leger aktivt og ikke længere har haft behov for mig – bare jeg blev i lokalet.
Sådan kunne det jo ikke fortsætte, da det er uholdbart at jeg selv skal være i vuggestuen og passe min søn – så kunne jeg jo lige så godt passe ham hjemme – det er jo endda gratis. :-)
Desuden er det uholdbart med mit job, og jeg kan ikke bruge så mange timer i institutionen hver dag.
De sidste 3 dage har jeg så kommet og afleveret ham, og har sagt pænt farvel og er gået. Kort proces. Han er så utrolig ked af at jeg går. Han græder meget voldsomt og længe lige til han falder om af træthed. Det går lidt bedre, når han har sovet – han vil endda spise lidt, men er stadig ked af det og græder meget.
Det er så utrolig synd for ham, og meget hårdt for mig som mor at være vidne til. Jeg er stærk og glad udadtil for at hjælpe ham igennem, men mit hjerte brister af, at han er så ked af det, og det er meget svært – jeg føler mig som så dårlig en mor, fordi jeg udsætter ham for det her. Det ved jeg jo selvfølgelig godt at jeg ikke er, men den dårlige samvittighed forfølger.
Har du nogle råd til, hvordan vi kan hjælpe ham igennem?
De er søde og rare i institutionen, men samtidig synes jeg ikke at de har været så gode til at håndtere situationen. Det er meget op til hvad jeg synes – måske også derfor at indkøringen har taget (alt alt) for lang tid.
Christian er jo ellers en glad lille dreng, men har et meget heftigt temperament, men det har han jo hele tiden haft. Man har aldrig været i tvivl om, hvis der er noget der ikke passer ham, og han reagerer meget kraftigt. Det positive i det er jo, at man så i institutionen er nødt til at reagere, og ikke kan overhøre ham, men er nødt til at være der for ham.
Desuden har han aldrig været glad for at være væk fra mig, men desværre varer barsel ikke evigt, så vi er nødt til få pasningen til at fungere.
Jeg ved godt at ting tager tid, men jeg synes at situationen er uholdbar og mangler fremskridt. Nu har han snart gået i vuggestue i 2 måneder, men er stadig meget meget ked af det, og al den tid jeg har brugt der virker forgæves.
Venlig hilsen
Christians mor