Svar: Dårlig start i vuggestuen
16. april 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Christians mor
Nogle børn er utroligt kede af at blive afleveret, de kan simpelthen være så ulykkelige og det gør naturligvis også tit forældrene meget ked af det.
Jeg kan høre at du er meget bevidst om hvordan du selv virker og det er rigtig godt. Jeg tror dog at selvom du smiler og prøver at virke glad og positiv, så kan Christian godt mærke at du ikke synes det er særlig rart at skulle aflevere ham. Han fornemmer dig og dine følelser, dit humør rigtig meget - nogle gange kan børn faktisk reagerer på vores humør før vi selv er bevidst om, hvor stressede, vrede eller kede af det vi egentlig er.
2 måneder er rigtig lang tid og jeg synes at institutionen har en opgave i at få modtagelsen af jeres lille dreng gjort så god og tryg for ham som muligt. Jeg synes for det første at I skal bede om at få en samtale med personalet og fælles med dem få lavet en aftale om, hvordan man kan gøre det bedst muligt.
Det vil f.eks. være rigtig godt, hvis der kunne blive knyttet en fast pædagog på jeres dreng, som ligesom får ansvaret for at tage sig af ham, når I afleverer. Jeg ved godt at pædagoger også arbejder forskelligt og at det derfor ikke kan lade sig gøre hver dag, men det vil være trygt for jeres dreng hvis det er nogenlunde samme person. Så får de to sammen et fælles ritual i farvel-situationen og vi ved jo at genkendelighed og det at have faste rutiner giver tryghed.
Derudover vil en fast tilknyttet pædagog hjælpe jeres dreng til her i starten at vide, hvor han skal gå hen, når han er ked af det, savner jer, slår sig osv.
Derudover synes jeg det er udmærket ikke at forlænge farvel-situationen, men at gøre kort proces som du skriver. Der bør dog være et fast ritual koblet på selve situationen, hvor han f.eks. sammen med en pædagog går hen til vinduet og står og vinker imens du går. Så oplever han at du går og ved hvad farvel betyder og igen giver det faste ritual tryghed.
Jeg synes også at I skal overveje om far kan aflevere i en periode. Simpelthen for at bryde den cirkel I er kommet ind i lige nu. Nogle gange hjælper det på den måde at starte forfra.
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske