Brev:
Falde i søvn selv og afvænning fra flaske
16. april 2007
Alder:
15 mdr.
Falde i søvn selv og afvænning fra flaske
Kære Helen
Vi har tidligere skrevet til dig om vores datter, som nu er 15 mdr. Det har især handlet om søvn og mad, hun har haft problemer med at falde i søvn om aftenen og har aldrig været den store spiser.
Hun blev ammet til jeg startede på arbejde, da hun var omkring 8 mdr., derefter gik vi over til flaske, som hun blev rigtig glad for! – og den forsøgte vi så at trappe ned i løbet af efteråret i takt med, at hun spiste mere og mere almindelig mad. Men aftenflasken har hun beholdt – og gør det stadig. Vi vil dog gerne have hende helt afvænnet fra flasken.
Hele vinteren har hun haft den ene forkølelse efter den anden, vi føler det har været én lang sygeperiode. I sygdomsperioderne har hun næsten ikke haft lyst til mad og har efterspurgt flaske. Det har betydet, at hun har skullet på ”nedtrapning” fra flasken efter hver sygeperiode.
I løbet af vinteren fik vi konstateret, at hun havde væske i ørerne, og som konsekvens heraf besluttede vi sammen med ørelægen, at det eneste rigtige var at få lagt dræn i begge ører (for ca. 1½ måned siden). Herefter fik hun mere appetit og har ”kun” været syg en gang.
Så langt, så godt. Vi skriver primært for at få nogle gode råd omkring det at få hende til at sove om aftenen. Lige nu foregår det ca. som følger:
Efter aftensmad ad to omgange (kl. 17.30 almindelig mad og igen kl. ca. 19 lidt mere almindelig mad el. yoghurt med havregryn og frugt el.lign.) begynder vi putte-ritualet henad 19.45, med at få nattøj på, børste tænder m.v.
Henad kl. 20 får hun en flaske (200 ml) i arm på mor el. far i sofaen, stille snak, læse i bog. Så bliver hun puttet af mor el. far, der synger en godnatsang og hun får evt. lidt mere flaske i sengen (den samme el. fra nr. 2 flaske). Vi er begyndt at forlade soveværelset og lade hende tumle, pludre osv. for sig selv. Hun kan høre os, vi sidder i stuen lige ved siden af. Vi siger godnat, puttesove osv. jævnligt, når hun spørger efter os, viser os evt. i døråbningen. Det går ofte ok et stykke tid. Meget ofte kommer der så et bleskift efter et stykke tid. Herefter vi putter hende igen.
Nogle gange accepterer hun at blive lagt/sat i sengen og sidde stille for sig selv, andre gange er det slut med at forlade soveværelset, for NU vil hun ikke forlades og vil krammes, holdes om, nægter at lægge sig, og begynder så at lave en masse vrøvl. Det kører tit op i gråd og så har vi erfaring for, at endnu en flaske er det eneste, der kan tilfredsstille hende. Alt i alt kan klokken godt blive 21.00 og 21.30, før hun er faldet i søvn. Og det er vi oftest også!
Vores spørgsmål er: Hvordan kommer vi ind i en bedre putte-situation, og får hende til at falde i søvn af sig selv? Og har du nogle gode råd til hvordan vi helt vænner hende fra flasken? Det med at give flaske i sofaen skulle være en start til at droppe flasken i sengen, og vi ville så efterhånden erstatte flasken med en kop mælk, men denne plan er efterhånden en del gange blevet droppet, når en ny sygdomsperiode har ”ramt os” og gråden er blevet for stor.
Men det kan jo ikke blive ved på denne måde. Hun er nok det man vil betegne som mælkedranker, hvilket vi tænker er rigtig skidt pga. risikoen for fejlernæring – ikke mindst når det kombineres med, at hun bestemt ikke spiser alting. Hun vejer i øvrigt omkring 9,5 kg (for 4 uger siden). Hun har generelt været temmelig afvisende over for grøntsager, de skal sniges ind i form af blendet kød/grøntsagssovs. Er dog begyndt at spise f.x. rå rød peberfrugt og har hele tiden haft det fint med rå gulerødder og agurk, men vi vil også gerne have hende til at spise nogle kogte/stegte grøntsager i lidt større mængder end de få hun tager i rå stand.
Og så lige på falderebet: jf. hendes ikke alt for høje vægt: har du gode råd til en særlig ”opfedningskur” vi kan forsøge?! Vi prøver med godt med smør på brødet, smør i morgengrøden, piskefløde i gryderetter osv. Er det en rigtig taktik og/eller kan du anbefale andet?
Mange hilsner og tak for gode råd
A