Svar: Falde i søvn selv og afvænning fra flaske
16. april 2007
Alder:
15 mdr.
Kære A
Det er fint nok at I har givet jeres datter sutteflaske når hun nu har været så ramt af sygdom - det er ikke i sygdomsperioder at man skal tage kampen om sutteflasken op. Men når det er sagt, så er det dog også rigtig vigtigt at mælkeindtaget skrues voldsomt ned, så der er plads og lyst til rigtig mad. Det er vigtigt for at jeres datter begynder at tage lidt på, det er vigtigt for at hun ikke kommer til at mangle næringsstoffer og det er vigtigt for hendes immunforsvar så hun forhåbentlig slipper for flere sygdomsperioder - ihvertfald at de mindskes og ikke tiltager.
Jeres datter har en alder nu, hvor hun begynder at kunne forstå at noget er slut. Når I f.eks. læser bogen for hende og klapper den sammen, så siger i sikkert slut og viser med hænderne at nu er historien færdig. Det samme gør I måske, når maden er spist op, når glasset eller mælkekartonen er tom osv.
Det er en rigtig god idé at fokusere mere på det at noget er slut, vise det med hænderne, jeres gestikuleren osv. Lad jeres datter være med til at smide i skraldespanden osv.
På et tidspunkt, så skal der jo købes nye flaskesutter og de gamle skal kasseres. Lad jeres datter være med til at smide de gamle sutter ud og lad være med at købe nye. Når hun beder om flasken, så vis hende at det er slut og går hun hen til skabet hvor flaskerne står så vis hende at sutterne mangler, de er smidt ud osv. Vis hende så at hun kan få en kop i stedet for.
Hun bliver ked af det og hun protesterer, men det er jo også en del af livets læring at det ikke altid går som man gerne vil og den frustration skal hun også lære at tackle.
Jeres datter vil sandsynligvis ikke kunne forstå hvis hun nogle gange får flaske og andre gange ikke kan få den og derfor synes jeg at flasken stopper helt, når flaskesutterne alligevel skal skiftes. Det vil være mindre forvirrende for hende.
Jeg forestiller mig derudover at I skal prøve at putte hende i egen seng og at I sidder ved siden af og læser en godnathistorie. Lad hende holde lidt i hånden, kærtegn hende blidt osv. Prøv at se hvordan hun har det, når I sidder der. Hvis hun ser det som en opfordring til leg, så må I prøve at gå fra hende, dog aldrig være væk i mere end 3 minutter af gangen. Så hun hele tiden ved at I er der, men at hun skal lægge sig ned og sove.
Har hun brug for at I er i nærheden, så plejer jeg at anbefale at man prøver at lave noget andet, f.eks. tager strygebræt og strygetøj med op på værelset eller lige uden for døren. Så hun kan se jer, ved at I er der, I kan en gang imellem lige huske hende på at hun skal lægge sig ned og sove og så ellers bare stryge og lave lidt monotont arbejde og lade hende selv finde roen.
I forhold til mad i løbet af dagen, så hører hun til de børn som fortsat vil have godt af at drikke sødmælk og få surmælksprodukter af sødmælkstypen. Af mælk bør hun sammenlagt få 500ml dagligt. Det er også fint med smør på brødet, men hun har også brug for andet end mælkefedt. Det er f.eks. også vigtigt at hun får fedt gennem fisk og det er vigtigt at hun får proteiner.
En plan for dagen for et barn på hendes alder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød eller lignende, med et glas mælk til
Formiddag: ½ bolle med smør, en banan eller anden frisk frugt, vand af kop og en gang imellem lidt juice
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg. Kød og fiskepålæg af forskellig slags, meget gerne rester fra aftensmaden. Altid tilbehør af forskellige grøntsager, vand af kop
Eftermiddag: 1 bolle med smør, ost, frisk frugt og en lille portion tykmælk, A38 eller lignende med frugtmos, friskebær, banan, rugbrødsdrys, müsli osv. - hvad hun nu kan lide og netop müsli giver jo også lidt fedtstof gennem f.eks. nødder.
Sen eftermiddag: En lille tallerken med forskelligt grønt, gulerødder, majs, agurker, avokado osv. i mundrette stykker. Om eftermiddagen er de fleste børn sultne og stiller man lidt sundt på bordet så glider der ofte lidt ned. Når man når til aftensmaden så er mange børn for trætte til egentlig at spise særlig meget og har man så fået lidt sen eftermiddag, så behøver man ikke være så fokuseret på indtaget til aftensmåltidet. Vand af kop
Aften: Mad som I andre spiser, kød, fisk, ris, pasta, kartofler, grøntsager osv. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, vand eller måske lidt mælk af kop. Det kommer an på hvor meget mælk hun har indtaget i løbet af dagen.
Sen aften og nat - så vidt muligt vand, i overgangsfasen en kop mælk er okay, når hun skal puttes men så skal hun ikke have mælk til sin aftensmad.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held dog lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske