Svar: Overvægt, sko, tænder og solcreme
17. april 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Ud fra det du fortæller, så synes jeg det lyder som om I har en rigtig fin dreng, han er rigtig godt igang motorisk, spiser godt i løbet af dagen, lyder til at være god til at regulere sit behov selv og så lyder det som om han har en rigtig fin højde og vægt, som passer fint sammen. Jeg får ingen fornemmelse af at jeres dreng er overvægtig og jeg vil derfor anbefale jer at følge sundhedsstyrelsens anbefaling som vedr. mælk lyder:
- Først efter 9 måneders alderen bør komælk udgøre en større del af indtaget end modermælkserstatning eller modermælk. Komælk er sødmælk og surmælksprodukter af sødmælk.
- I 1 - ca 3 års alderen bør barnet få letmælk og surmælksprodukter af letmælk og først efter 3 års alderen gives de meget fedtfattige produkter som skummet-, mine- og kærnemælk, samt surmælksprodukter af samme slags.
Når Frederik bliver 9-10 måneder gammel, så vil det være helt relevant at skære antallet af flasker ned, så han kun får flaske to gange dagligt, men de 400ml dagligt er jo fortsat nødvendigt for at sikre ham hans jernbehov.
Derudover tænker jeg at i takt med at han begynder at spise mere og mere familiemad, så vil han jo ikke på samme måde få fedt i maden. Jeg tænker derfor at de stille og roligt giver sig selv og som I beskriver det nu, så lyder det rigtig fint. Han lyder bestemt ikke overvægtig.
Da han er så mobil som han er og allerede står og går ved vogn, så vil det være rigtig fornuftigt med et par små, helt bløde sko. Det er for det første vigtigt at størrelsen og faconen passer. Der skal være plads til tæerne i både længden og bredden – og har barnet en høj vrist, skal der også være plads i højden.
Normalt siger man at børnesko skal være 1-1,5 cm længere end foden. Det er dog også vigtigt at skoene ikke bliver for store, især de første sko skal man ikke købe alt for lange. Der skal være en fast og støttende hælkappe, så skoen slutter til rundt om foden uden at stramme. Det forhindrer foden i at vrikke om. Derfor er en lille støvlette rigtig god støtte når man vælger den første sko.
Du skal se efter en blød, fleksibel og skridsikker sål, som følger fodens bevægelse. Skoen bør være så bøjelig at du uden problemer kan klemme den sammen mellem tommel og pegefinger.
Det er vigtigt at skoen er med snøre eller velkro, så du har mulighed for at spænde skoene ind, så de sidder rigtigt - hverken for løst eller for stramt.
Vælg en sko i naturmaterialer som skind og ruskind. Det tillader foden at ånde, så den forbliver frisk. Og køb altid de første par sko i en skoforretninger, hvor du kan få ordentlig vejledning af faguddannet personale.
Børns tænder kan komme meget forskelligt og det er ikke unormalt at hjørnetænderne kommer frem først. Det er der stor forskel på. Fortænderne skal også nok komme frem:o)
I forhold til solcreme så er et højt faktortal ifølge kræftens bekæmpelse ikke nødvendigvis udtryk for en mere effektiv beskyttelse. F.eks. stopper en faktor 50 kun 2 procent flere UV-stråler end en faktor 25, forudsat at der bruges tilstrækkeligt med solcreme. Det handler derfor om at bruge solcreme nok og problemet idag er at vi danskere ofte kommer alt for lidt på og med alt for lang tid imellem påsmøringerne.
Samtidig tror mange, at når man bruger solcreme, kan man opholde sig i solen i længere tid. Den måde at tænke på er helt forkert. Det gælder om at være kortere og ikke længere tid i solen. Og helt små børn skal så vidt muligt slet ikke være i solen.
Men når det er sagt, så synes jeg du skal vælge en af de solcremer, som er velegnet til børn. De vil ofte have faktor 25 eller 30. Derudover vil det være en god idé at vælge en solcreme som har et højt vandindhold. Hvis den er olieret, så har huden sværere ved at ånde igennem.
Derudover skal du vælge en uden parfume og du skal se indholdsdeklarationen igennem og bevidst gå uden om de produkter som indeholder butylparaben og isobutylparaben. Du kan læse mere om parabener i min artikel omkring parabener som du finder her på siden.
Du kan også gå ind på siden www.babykemi.dk og læse om de stoffer som man ved er problematiske generelt. Jeg vil anbefale dig at købe Neutral eller Derma. De er uden parfume og uden hormonforstyrrende stoffer. Du kan evt. se hjemmesiden: www.derma.dk
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske