Svar: Søvnændring og kostplan
17. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Dorthe
Det vil være fint at introducere det 3 skemåltid om morgenen/formiddagen inden din datter skal have sin formiddagslur.
Det vil sige at du f.eks. giver hende flaske tidlig morgen kl. 06/07, når hun vågner og så giver du hende lidt grød kl 8.30, afslutter evt med en flaske og putter hende ca 9.30 til formiddagslur, hvor hun så sover en lille times tid.
Måske er det lidt for tidligt endnu - hun er endnu ikke blevet 6 måneder og nogle børn kan fint klare sig med to måltider, andre skal have tre. På samme måde omkring 7 måneders alderen - her kan nogle børn fint klare sig med 3 måltider og andre skal have 4.
I takt med at hun spiser mere og mere skemad, så nedsættes mælkemængden automatisk - hun vil efter en lille portion grød ikke kunne drikke helt så meget mælk. Du kan overveje om du skal tilbyde hende lidt mindre mælk af gangen, hvis du synes hun drikker store mængder mælk, altså så store mængder at hun ikke har lyst. Hører hun til dem der kan sluge 200ml, så skulle du måske prøve kun at give hende 150 for at se om hun så fik lidt mere appetit.
Når det er sagt, så er det dog også fortsat rigtig vigtigt at hun drikker meget mælk - det er fortsat mælken som er hendes hovedindtag. De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen drikke 900-1000ml mælk ved siden af den skemad de indtager og som udgangspunkt bør hun ikke få mindre end 750ml modermælkserstatning dagligt med den alder hun har. Dette vil være en fin mængde frem mod 9 måneders alderen og først mellem 9-12 måneder nedsættes mælkemængden yderligere til ca 500ml dagligt (incl. f.eks. en portion tykmælk eller lignende til den tid).
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne nøjes med to lure dagligt, nogle dage vil de fortsat have behov for at powernappe lidt sen eftermiddag, men andre dage vil de springe denne lur over.
Håber at dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske