Brev:
Rytme - 6 mdr.
17. april 2007
Alder:
6 mdr.
Rytme  - 6 mdr.
Kære Helen
Jeg har brug for lidt råd og vejledning omkring rytme, kost og søvn. Min søn er 6,5 måned gammel, ca 75 cm lang og vejer 9,7 kg og er altså en stor dreng.
Jeg skal starte på arbejde om 1,5 måned, hvorefter faderen tager barsel i 2 måneder inden vores søn skal starte i vuggestue.
Vi har haft svært ved at skabe en helt fast rytme, da han kun sover en halv time ad gangen - og sådan har det altid været, med få undtagelser - og derfor tit er træt og irritabel. Jeg har den sidste halvanden måned forsøgt at køre lidt mere håndfast på rytme og kigge på klokken for at skabe nogle faste rammer omkring mad og sovetider. Han har fået grød/mos siden han var 4 måneder og jeg har de sidste 3 uger indført lidt flere skemåltider. Han er selv ved at fravælge amning i løbet af dagen og vi er pt. nede på én gang om natten, hvilket snart skal udluses.
Problemet er at jeg ikke ved om jeg skal kigge på klokken eller på barnet. Ikke at der ikke skal være plads til fleksibilitet, men jeg savner lidt argumenter for det ene eller det andet.
En dag kunne se sådan ud:
Kl. 6: Vågner, ammes hvis han gider
Kl 7.30: Morgenmad; Øllebrød eller havregrød med frugt
Kl 8/9: Puttes (sover 30 minutter)
Kl. 10.30/11: Frokost; grøntsagsmos m. fisk/kød
Kl. 11/12: Puttes til tur i barnevognen (vågner altid efter 30 minutter, men falder ofte i søvn igen, når barnevognen kører og kan sove yderligere 30 min - 2 timer)
Kl. 14: Ammes hvis han gider/rugbrødshapsere
Kl. 15: Frugtmos
Kl. 16/16.30 Puttes (sover 30 minutter)
Kl. 17.30: Aftensmad; grøntsagsmos m. fisk/kød
Kl. 19: Ammes og puttes
Kl. 24-04: Ammes 1. gang
Jeg har forsøgt at amme inden jeg går i seng, men det har ikke haft nogen indvirkning på nattesøvnen, der egentlig fungerer fint. Jeg tænker at det er vanevågning og ikke sult. Han drikker vand/MME af kop til måltiderne
Jeg har læst lidt om hvad du har skrevet til andre omkring samme emner. Spørgsmålet er om jeg putter ham for tidligt om morgenen, selvom han er helt færdig og jeg kan lægge ham direkte i seng og så sover han efter 2 min. Nogen gange bliver eftermiddagen lang hvis ikke middagsluren er længere end 30 min, hvorfor han har brug for en ekstra lur - eller skal jeg trække ham her og have en plydremås på armen i et par timer? Du skriver at man ikke kan forvente at de sover længere om morgenen i den alder - hvornår kan man det?
Hvor vigtigt er det at overholde rytme og hvor fast skal man gøre det?
Faderen kan ikke altid helt forstå at vi ikke bare kan putte ham når han er træt og jeg kan selv blive i tvivl, så jeg har brug for struktur og argumenter :-)
På forhånd tak