Svar: Rytme - 6 mdr.
17. april 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Min første umiddelbare tanke, når jeg læser planen for dagen igennem er, om I nogensinde har forsøgt at give jeres dreng en flaske? Jeg spørger fordi du nævner at han i løbet af dagen ikke rigtig gider brystet og at du snart vil udsluse amningen om natten.
Jeg tænker at det at få en flaske måske vil fylde ham lidt mere op og hjælpe ham til at få en anden ro i kroppen, så han måske vil sove lidt bedre, sove lidt længerevarende. Han kan jo godt lide smagen af mme, da han drikker dette af kop. Der er bare den forskel at når man drikker af kop, så er man fortsat vågen og energisk, hvorimod at når man drikker monotont af en flaske, så bliver man træt, drikker større mængder og får således lettere fornemmelsen eller trangen til at sove.
Med den alder han har, så er det fortsat vigtigt at han får en del mælk og jeg synes derfor I skal overveje om ikke I skal forsøge at indføre en sutteflaske. Du må naturligvis fortsat gerne amme, men i takt med at du skal begynde arbejde, så vil det måske være rart for far også at kunne putte med en flaske.
Det vil være relevant at I forsøger at få jeres dreng til at sove lidt længere om formiddagen og evt. putte ham lidt senere. Det er ikke længe han holder sig vågen, når man tænker på at han har sovet hele natten. Prøv at sætte ham i den høje stol, give ham brødskorper og lignende at sidde med, så kan du måske godt trække tiden en 20-30 minutter, så du flytter tiden lidt af gangen.
Du skal naturligvis se både på din dreng og på tiden. De fleste børn vil i hans alder begynde at kunne springe den sene powernap over, men det er klart at hvis han kun sover 30 minutter om formiddagen, så mangler han jo den sidste halve time sent på dagen og derfor vil det være godt, hvis I kunne prøve at forlænge formiddagsluren. Sovemønsteret om dagen spiller også ind på sovemønsteret om natten - og mælkeindtaget om dagen det samme. Så måske en flaske formiddag ville gøre at han sover lidt længere der og således kan begynde at nøjes med de to lure dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 6: Ammes, hvis han har lyst
Morgen 8: Havregrød, øllebrød eller lignende, vand af kop. Evt. sidde i den høje stol med lidt brødskorper eller lignende
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur, sover måske en lille time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop
Puttes til middagslur, evt. med en flaske mme ca 13 - sover et par timer her
Eftermiddag 15.30-16: Får lidt frugtmos, Brødskorper eller lignende, ammes evt. hvis det passer jer begge.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, mere familiemad, evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten med amning ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. amning
Nat: Sover
Som du kan se af ovenstående plan så ligger mine tider lidt senere end dine - dagen igennem. Jeg tænker at du er nødt til at prøve at strække ham lidt før du putter ham, hvilket bliver lettere nu hvor han er ældre, kan sidde op og deltage i hverdagen på en anden måde. Hvis du putter ham for tidligt dagen igennem allerede fra morgenstunden, så er det nemlig at du oplever at have en pylret og søvnig dreng sidst på dagen.
Fleksibiliteten består i at det nogle gange vil være sådan at han sover kortere intervaller og derfor har brug for at powernappe om eftermiddagen og det er helt okay. Andre dage vil han så ikke have behov for det.
Med hensyn til hvor tidligt børn vågner om morgenen så afhænger dette jo af mange faktorer. Man kan ikke have børn som både som om aftenen og om morgenen, står de tidligt op, så går de som regel også tidligt i seng og sådan er det. Derudover spiller det jo meget ind hvordan hverdagen er. Hvis man generelt står tidligt om i hverdagene, så gør barnet det også selvom det er weekend - det indre ur kender ikke forskel på disse ting og så er der jo også forskel på mennesker - om man er A eller B menneske. Så der er på den måde ikke faste regler for hvornår børn begynder at sove længe om morgenen - ...og dog, de fleste teenagere plejer at være gode til det:o)
Det er ofte en god idé at forsøge at have en fast rytme for dagen og forsøge at putte til nogenlunde samme tid. Børn er dog forskellige og hvor noget bliver meget påvirket af ændrede rutiner, lader andre sig ikke mærke med det, så det afhænger helt af det enkelte barn. Jeg bryder mig ikke om at putte børn i 'kasser' og kører dem efter stramme regler - jeg har slet ikke et menneskesyn som kan arbejde med dette og derfor er man nødt til at være fleksibel. Man kan godt have rutiner og gode vaner fordi genkendelighed giver tryghed, men man skal ikke være rigid for princippet skyld.
Og derfor har far også ret, naturligvis skal jeres dreng puttes når han er træt og nogle dage vil han være mere træt end andre dage. Men det er en balance imellem at give ham ro, når han har behov for det og hjælpe ham til at sove og så at lære ham at sove godt og længe og ikke powernappe dagen igennem. Vi har alle brug for at få sammenhængende søvn, for at få bearbejdet alle de oplevelser vi har. Det er i den sammenhængende søvn at vi kommer igennem de forskellige søvnfaser - det kommer vi ikke, hvis vi kun sover ½ timer af gangen.
Håber at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske