Svar: Morgenmad og sovevaner ved flytning
7. januar 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Kaspers mor
Hvis han spiser brød, yoghurt og andet i løbet af dagen, hvd så med at prøve noget nyt som f.eks. english breakfast: lidt æg, bacon og pølser:o) Et stykke rugbrød om morgenen tager han heller ikke skade af. Mon ikke han får appetitten igen om nogle dage,- i længden er bacon og æg jo ikke det sundeste.
Der findes også mange morgenmadsprodukter på markedet, men de er af meget forskellig kvalitet, hvor nogen bestemt ikke er hensigtsmæssige pga. sukkerindhold mv. Se om du kan finde et eller andet.
Hvad spiser I selv? Ofte vil børn jo gerne have det samme som de ser forældrene spise.
Med hensyn til sovevaner og flytning, så tror jeg det er vigtigt at I forsøger at få ham til at sove i eget værelse fra starten. Man kan godt få det råd, at han vil føle sig utryg et nyt sted og derfor vil have behov for at sove hos forældrene i begyndelsen, når man flytter. Det er også rigtigt, men netop når man tager hans alder i betragtning, så vil han måske om nogle måneder begynde at få mareridt, og er han ikke vænnet til det nye værelse der, så tager det lang tid, før han bliver det.
I skal skabe en god rutine og putte ham. Når han så vågner og skriger, så går I ind til ham, trøster ham, giver ham en kop vand og putter ham igen. Det kan godt blive et par hårde nætter, men han vil lære det. Det vigtigste er bare, at I er konsekvente, holder fast ved den aftale I sammen har lavet om hvordan det skal foregå, og hele tiden viser ham at I er der og at han trygt kan sove.
Håber det går, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske