Svar: Søvn - 9 mdr.
18. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
At Emma vågner om natten kan naturligvis godt skyldes at hun har behov for mælken, som du også fornemmer. Måske er det lidt for tidligt at skærer flaskerne ned... Derfor lyder det som en god idé at prøve at give hende flaske inden midnat i håb om at hun så kan sove til næste morgen tidlig.
Du kan også prøve om en portion frugtgrød med mælk på som dessert efter et aftenmåltid måske vil mætte hende lidt mere, så hun kan sove lidt længere på dette.
Jeg ved ikke hvor meget hun spiser og drikker i løbet af dagen, men en plan for et barn på 9-10 måneder kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: ½ bolle med smør, banan og mælk eller vand af kop
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne lidt rester fra aftensmaden, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod mv. Vand af kop
Eftermiddag: ½ bolle med smør, lidt ost. En lille portion tykmælk/A38 eller lignende gerne med lidt frugtmos, bær, rugbrødsdrys mv. Vand af kop, en gang imellem måske lidt fortyndet juice
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, - gulerod i stænger, agurker i stænger, tomat, majs, avokado, rød peberfrugt mv.
Aftensmad: Det samme som I andre spiser, kød, fisk, ris, pasta, grøntsager af forskellig slags. Vand eller mælk af kop.
Frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Evt. flaske - de fleste børn vil dog i 9-10 måneders alderen kunne nøjes med to flasker dagligt, igen kommer det dog an på hvor meget de drikker af gangen, du skal fortsat regne med 400ml for at jernbehovet er dækket.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske