Svar: Hysteri?
18. april 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Signes mor
Signe er igang med en rivende udvikling og derunder hører læringen om at hun ikke er alene i denne verden selvom folk går ud med skraldeposen. Men når hun ikke kan se jer, så tror hun I er væk og så bliver hun utryg og skriger - det er jo egentlig et sundhedstegn at gøre opmærksom på sig selv, så man ikke bliver glemt... :o)
Det er altid en god idé at sætte ord på, fortælle hende "jeg går ud med skraldeposen, kommer igen" - ikke at hun ved hvad skraldepose og ordene betyder men hun lærer at når denne sætning siges, så går døren op, der lyder et klonk og så er mor eller dagplejer tilbage. Det er altid rart at få at vide, når folk går, sådan vil vi andre også gerne have det, vi vil gerne vide hvor folk går hen, når og hvis de går.
Da Signe nu er blevet 13 måneder så må hun efterhånden være nogenlunde mobil og derfor vil det være rigtig godt at opfordre hende til at følge med. Hvis du f.eks. går ind i et andet rum og du kan hører at hun bliver ked af det, så gå lidt tilbage vis hende at du er der, kald på hende og få hende til at følge din stemme. Det er en god idé at lære hende at følge med og ikke bare sidde og græde.
Det er naturligvis så også vigtigt at hun har mulighed for at følge med, det kan ikke nytte at hun er placeret i en høj stol eller lignende hvor hun ikke kan komme nogen vegne. Hun skal være på gulvet (hvilket også er bedst for udviklingen og mest sikkert) og så må du og andre kalde på hende og få hende til selv at komme. Ros hende og vær ligeså glad for at se hende som hun er for at se dig, når hun kommer frem.
Det lyder også som om at det ville være en rigtig god idé at lege gemmeleg med hende. I begyndelsen kan det være bare at gemme sig bag en stol, hvor hun ikke kan se dig med hvor du kan kalde på hende eller komme frem kortvarigt imens du siger bøh! og får hende til at grine. Det kan også være en leg I kan lege flere, hvor I med hende i hånden prøver at lede efter en anden.
Det at opleve nogen blive væk og så finde dem, lede efter dem vil være godt for hende i forhold til den udvikling hun er igang med.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske