Brev:
Nattergal
19. april 2007
Alder:
6 mdr.
Nattergal
Hej
Mit lille barn på 6 måneder og 2 uger er blevet en lille nattergal. Hun falder let nok i søvn mellem 19 og 20 men vågner så med et skrig efter ca. 1 time. Vi tager hende op og gynger hende på armen så hun kan bøvse, hun får vand fra en flaske, vi siger schyyy for at berolige, tænder hendes lille hjertebamse der siger lyd som i livmoderen, og så falder hun i søvn, blot for at vågne igen efter 5-10 min endnu mere ked af det og gal. Så kommer hun op igen, får mere vand bliver måske skiftet og sådan fortsætter det - nogle gange 1,5 time før hun sover rigtigt.
Kl. ca. 21.30 får hun en sutteflaske med nutramigen, da jeg er allergisk og vil gøre alt for at hun ikke bliver det. Så går vi i seng og når lige at sove før det starter forfra. Så vågner hun igen kl. 03 og kl 05. altid med et skrig og er ked af det.
Om dagen får hun 3 måltider, modermælk og frugt ind i mellem. vi har hævet hendes hovedgærde, hvis det skulle være noget med ørerne (men hun vågner ikke med et skrig om dagen når hun sover i sin barnevogn). Vi tror ikke det er tænder (vi håbede det var det men det har nu varet 14 dage og der er ingen tegn på tænder).
Om dagen sover hun ude. Hun sover ca. 2-3 timer i alt fordelt på 2-3 lure. Min mand og jeg er uenige om, om hun skal have lov til at ligge og græde - fordi det måske bare er fordi hun ikke vil sove, men hellere over til sin mor og far i deres seng, eller op på armen og vippes. Jeg har det meget svært med at hun skal ligge og græde. Jeg ved ikke om det er mig der sender de forkerte signaler ved at tage hende op, og egentligt syntes at det er helt forfærdeligt synd for hende at hun skal ligge i sin seng og sove, men på den anden side kan jeg heller ikke få mig selv til at være en hård hund og sige til hende at nu slutter festen.
Sker der noget med børns søvn i den alder (det hele startede nogenlunde samtidigt med at hun begyndte at rulle fra ryg til mabe og mave til ryg og der er rigtigt meget krudt i hende om dagen) og tager de skade af at ligge og græde og få et bestemt: nu skal du sove?
Om dagen er hun en glad lille pige der meget sjældent græder men smiler et smil så hendes forældre bliver "junkier" efter flere smil.
Desuden syntes jeg hun stryger sig en del over hovedet med hånden og "flapper" til sine små ører. Kan det have nogen betydning for søvnen?
Med venlig hilsen Rikke