Svar: Nattergal
19. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Som udgangspunkt så synes jeg det ville være en god idé at få tjekket jeres datters ører og i det hele taget lige få hende set på af en læge, så du er helt sikker på at det ikke er fordi hun har ondt, at hun vågner med skrig så hyppigt natten igennem.
Når det så er udelukket, så kan det sagtens handle om hendes alder. Du skriver at hun motorisk er igang med et udviklingsspring og når børn har disse spring så påvirkes nattesøvnen også. Det at hun øver sig motorisk om dagen gør også at hun øver sig om natten og at hun har en fysisk uro i kroppen. Derfor er det rigtig godt at I forsøger at berolige hende ved at lægge hånd på, vippe hende, nogle gange tage hende op hvis det er nødvendigt, nogle gange skal man bare hjælpe hende med at skifte stilling og så kan hun sove videre igen.
Hvorvidt man skal lade hende være og forsøge at komme videre i søvnen eller om man skal hjælpe afhænger meget af situationen. Børn kan godt i søvne sige lyde, smage, småklynke, sutte osv og kan virke som om at de har brug for at komme op. Men det hele er i søvne og derfor kan man nogle gange godt lidt trække tiden lidt og se om hun selv kan komme videre i søvnen.
Andre gange så kan hun ikke selv, hun vågner fordi hun har fået sig placeret i en dum stilling, fordi hun drømmer og så er hun oprigtigt ked af det, når hun vågner og her har hun naturligvis brug for at man tager hende op, trøster hende og hjælper hende med at sove videre.
Der findes således ikke nogen fast opskrift og både din mand og du har ret. Nogle gange skal hun have lov til selv at komme videre i søvnen, andre gange har hun brug for hjælp, brug for trøst og et barn som er ulykkeligt skal altid trøstes, skal ikke ligge alene.
Rigtig meget held og lykke, håber at mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske