Svar: Lille sarte mave
19. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Sundhedsstyrelsen som jeg jo arbejder efter anbefaler at man som kvinde og mor spiser en almindelig varieret og sund kost når man ammer sit barn. Der er ikke nogen videnskabelige undersøgelser som viser at bestemte fødevarer skal man holde sig fra når man ammer, så en sådan liste kan jeg desværre ikke give dig.
Det er dog sådan med de ting, at du må prøve dig frem. Hvis du oplever at din datter reagerer meget på visse fødevarer, så prøv at holde en pause med dem i en periode og prøv så spise dem igen og se om det samme sker. I givet fald vil det være fornuftigt at du kun spiser begrænset mængde af disse fødevarer eller helt fjerner dem fra kosten i en periode.
Der er ikke videnskabeligt belæg for at de fødevarer du nævner skulle være problematiske, jeg kan dog fortælle dig at det ofte er netop disse som forældre oplyser at deres børn reagerer på.
I forhold til skemad så må du som udgangspunkt gå ud fra at hun kan tåle det hele. Man skal ikke sætte så lille et barn på diæt uden at man er helt sikker på hvad det er hun ikke kan tåle. Svesker er måske lidt hårdt for maven, mon ikke lidt kogt pære og æblemos også kan bruges. Ellers skal du gå over til det medicinske og give hende laktulose for den hårde mave - du må give 1 ml pr kg 1 gang i døgnet, således at hvis hun vejer 5 kg, så kan hun få f.eks. 2½ ml x 2 daglig (morgen og aften).
Fortsæt bare med risgrøden, den er mild i konsistensen og den kan hun godt lide. Risgrød kan godt bruges som en basisgrød og du kan således komme mange forskellige typer frugtmos på for at ændre i smagen. Du kan faktisk også komme lidt grøntsagsmos på, så du stille og roligt får hende igang med grøntsagerne og det kan være en blid måde for hende mave.
Langsomt kan du så begynde at lade grøntsagerne udgøre en større del af portionen og lade risgrøden gå ud, så hun på den måde kommer fint og roligt igang med grøntsagsmos og maven kan følge med.
Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, ærter, blomkål, broccoli, squash er gode at starte med.
Med hensyn til modermælkserstatning så prøv i første omgang med type 1. Med hensyn til fabrikat må du vælge den type som tiltaler dig bedst. Jeg foreslår type 1 fordi jeg mener den må være mildest mod maven, da den kan bruges fra fødslen.
Jeg vil dog lige nævne at den grønne allomin ikke bør bruges til børn født før 37 uge, så den er udelukket - istedet kan du måske have glæde af Nan H.A. hvor proteiner er spaltet på en anden måde og Nestle anbefaler denne til børn med tendens til forstoppelse. Så hvis du gerne vil have mig til at give et bud, så må det i forhold til jeres situation måske være godt med Nan H.A. Er der mistanke om mælkeallergi skal din datter jo have Nutramigen eller Profylac - men igen er det en læge som skal diagnosticere dette. I følge sundhedsstyrelsen så kan børn som er disponeret for allergi fra 4 måneders alderen ernæres fuldstændig på samme måde som andre børn.
Det er helt normalt med en sart mave, især når man er født lidt før tid, så er maven og tarmsystemet ofte en lille smule umodent. Samtidig har du jo også selv en del problemer med allergi og derfor synes jeg det vil være en rigtig god idé at du drøfter hele situationen med lægen. Det bør være en lægeligvurdering at finde ud af hvorvidt din datter reagerer som hun gør på grund af en allergi eller på grund af umodne tarme. Du kender måske allerede en allergolog, som vil kunne rådgive jer...
Håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske