Svar: For meget søvn?
19. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Renata
Jeg tror din datter er igang med et udviklingsspring, hun oplever mere, hun udvikler sig mere både motorisk og verbalt og at det er derfor at hun lige i øjeblikket har behov for at sove lidt mere i løbet af dagen end du tidligere har oplevet.
Det er fint at du ikke lader hende sove for længe om morgenen, du må gerne vække hende, så dagen kan begynde - altså som du allerede gør. Du kan forsøge at putte hende efter lidt faste tider i løbet af dagen ud fra at børn på hendes alder ofte har behov for at sove 3 gange dagligt. Jeg tænker at en plan kunne se således ud:
Morgen 7: Flaske og puttes igen, sover til ca 9
Formiddag 9-9.30: Grød, evt med lidt frugtmos, vand af kop + pusles, leges lidt med osv.
10-10.30: Puttes til formiddagslur
Frokost 1200: Flaske, pusles, leges med
Puttes til middagslur ca kl. 13 og sover et par timer
Eftermiddag 15.30-16.00: Flaske og powernapper en ½ time
Aften 18.00: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
19.30-20: Bades, får flaske og puttes til natten
Sen aften/nat: Evt. flaske
Som du kan se er denne plan meget lig din og der er således ikke noget unormalt i det mønster din datter har. Det vil være udmærket at du prøver at holde lidt fast i tiderne og så skal du glæde dig over at hun sover så godt og så regelmæssigt, da du så har mere overblik over dagen og også kan få lavet lidt praktisk ind imellem.
I takt med at hun bliver ældre, så vil tingene ændre sig lidt igen, så nyd de perioder I kommer igennem, for pludselig kan verden se helt anderledes ud.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske