Svar: Afføring - 2 mdr.
19. april 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Karin
Jeg synes det er relevant at du får en vurdering af jeres læge. Det er sådan, at børn som bliver ammet nogle gange godt kan have glæde af laktulose. De mave-tarmkirurger som jeg har talt med siger at det er langt at foretrække at behandle med laktulose end at lade barnet græde og være så ulykkeligt hver gang det skal af med sin afføring - dette også selvom barnet fuldt ammes.
Når det er sagt, så er det dog også sådan at jeg ikke er sikker på at det er forstoppelse som er problemet hos jer. Du fortæller at din datter har afføring flere gange dagligt og at afføringen er tynd. At den er grønlig og kan skifte lidt i konsistens og farve er helt normalt for hendes alder.
Samtidig skriver du også at din datter er skæv i nakke, skulderblad og lænd og derfor er det oplagt at tænke på om ikke det er smerter fra ryggen der giver denne uro, mere end at der er tale om forstoppelse og maveproblemer.
Også hos større børn kan man nogle gange fejlfortolke barnets signaler fordi børn godt kan sige at de har ondt i maven eller tage sig til maven, selvom de faktisk har ondt et andet sted.
Som sundhedsplejerske må jeg ikke anbefale kiropraktisk behandling og en vurdering af hvorvidt dette er nødvendigt bør foretages af lægen. Lægen bør vurdere, hvad der egenlig er tale om hos jer, så jeres datter bliver bedst muligt hjulpet. Hvis du ikke har tillid til din læge, så må du skifte læge så må du skifte til en anden. Det er meget vigtigt at du har tiltro til at egen læge kan rådgive jer bedst muligt.
Rigtig meget held og lykke, jeg håber at I snart får en afklaring af hvad der sker med din lille pige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske