Svar: Spiseproblemer - 2 mdr.
19. april 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Karin og Michael
Det er en fin teori I har fundet frem til med at spise på tom mave måske påvirker børnene... derfor tænker jeg også at I måske skal prøve at lade dem få en pause, pludre lidt, bøvse lidt af osv. undevejs, når de har spist de 60 ml og begynder at virke urolige. Efter 10 minutter er de måske klar igen og kan spise sidste mængde.
I kan også overveje om I skal lægge en skiftning ind midt i måltidet, lidt ligesom hvis man ammer. Sådan at når de vågner fra lur, så starter de med at få ½ flaske, bliver skiftet og får så næste ½ flaske for at se om det gør en forskel.
Ellers vil jeg sige at det ikke er unormalt at man kan høre mælken gå igennem systemet, når børn spiser. Det kan man faktisk også nogle gange på voksne, man lægger bare ikke så meget mærke til det fordi vi ikke har samme tætte kontakt.
En anden mulighed er at skifte til en anden størrelse flaskesut, så mælken måske løbet lidt langsommere, men det er ikke sikkert at de vil acceptere det, hvis de er vandt til at mælken flyder rimelig let.
I skal være opmærksomme på at holde flasken i en vinkel hvor der hele tiden er mælk i flaskesutten, ellers kan børnene risikere at sluge for meget luft og det kan være det I kan høre.
Prøv også at holde børnene en lille smule oprejst, når I giver flasken, så de ikke ligger for fladt men så de sidder lidt mere hos jer end de ligger.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske