Brev:
Vil ikke spise andet end most mad og grød
19. april 2007
Alder:
12 mdr.
Vil ikke spise andet end most mad og grød
Vi har meget svært ved at få vores datter på 12 mdr. til at spise andet end most grønsager og most kød eller meget fint skåret kød til aftensmad. Det spiser hun til gengæld meget gerne og meget af. Hun kan også godt lide mad der smager af noget (hvis vi putter sovs eller lignende i). Det er altså konsistensen der er problemet. Vi har også svært ved at få hende til at spise bondebrød, men det går efterhånden bedre selv om det går langsomt. Hun er ellers en sulten pige, det skal bare være most. Hun har næsten aldrig fået færdiglavet grød, så det er ikke årsagen.
Har du nogen gode råd til, hvordan vi skal få hende til at spise ris, kød og grønsager i små stykker og evt. også pasta i små stykker? Bør vi bare glemme det, fordi hun pludselig en dag, når hun er klar til det, vil gøre det. Eller er hun bevidst om, at mos er godt, og derfor ikke have andet, hvilket betyder, at vi skal lærer hende det.
Vi er i tvivl om, om hun er for lille til, at vi kan nægte hende anden mad, end det hun får serveret – om det så vil betyde, at hun til sidst spiser det på et tidspunkt, når hun er sulten nok? (vi vil dog ikke lade hende komme i seng uden hun har spist) (hun har altid været en stædigpind og ville fx heller ikke have sutteflaske da hun var mindre og sut nu).
Dernæst vil jeg spørge, om du har nogle gode råd i forbindelse med at vænne hende fra at få sutteflaske før hun skal i seng? Er det bedst at slutte fuldstændigt fra den ene dag til den anden, eller evt. give hende lidt sutteflaske eller måske tilbyde hende en kop mælk i stedet? Vi tror dog, at det er en god ide, at hun får lidt evt. banan/yoghurt kort inden hun skal i seng, da hun er meget sulten når hun vågner om morgenen (kl. 5.30-6).
På forhånd tak for dit svar.
Venlig hilsen Stinne